Hingstfunderingar 2018

Förra veckan var det bruksprov på Flyinge, denna veckan är det danska motsvarigheten i Herning. 
Jag gillar verkligen hur man bedömer hingstarna i DWB (danskt varmblod), jag gillar konceptet med flerdagarsprov där fler parametrar så som temperament i stallet osv tas i beräkning. 
 
En sak som jag inte kan förstå är hur antalet deltagare i svenskt bruksprov sjunkit de senaste åren, mn mängden godkända hingstar minskar inte. Jag skulle vilja säga att det stämmer så som nämnden säger, att kvaliteten på hingstarna förbättrats, men jag kan inte förlika mig vid tanken att för 15 år sedan godkändes 25% av hingstarna, vilekt jag anser är en rimlig siffra, medans idag godkäns nästan 50%. Jag har följt bruksprovet under många år, det är ju lite utav en högtid för oss avelsintresserade, och jag tycker inte att kvaliteten på hingstarna ökat så kraftigt att man kan godkänan 100% fler hingstar idag jämfört med för 15 år sedan. Läser man avelsråden från tidigare år så tycker jag att de är betydligt mer ingående oxå. Idag känns det lite... fattigt? 
 
Här har vi några exempel, 2008 fick den då treårige Ludwigs Chamopion följande avelsråd:
 
Ludwigs Champion 1129
En välstammad och väl hopkommen hopphingst, som med sin goda rörlighet i alla gångarter
samt sin goda hoppförmåga bör kunna användas till de flesta hoppston där man vill
kombinera hoppegenskaperna med god exteriör och god rörelsemekanik. Han bör
huvudsakligen tillföras lättare ston, och bör bl.a. kunna passa på många lättare
Cardento-ston för att där förbättra kroppskonstitution och rörlighet med bibehållande av de
goda hoppegenskaperna. Som treåring har Ludwigs Champion nu fått ett ettårigt
avelstillstånd. För att fortsättningsvis kunna verka i avel fodras att han genomför ett godkänt
bruksprov 2008.
 
jämfört med treårige Kuba Libre i år:
 
CCStuds Kuba Libre (SWB)
CCStuds Kuba Libre kan användas för hoppavel till de flesta typer av ston. I hoppningen kan han tillföra god teknik, snabb reaktionsförmåga, balans och inställning.
 
 
Jag vet inte, men det känns inte som att nämnden är lika.... engagerad. Och så klagar de på att det är ont om publik när de förra året bestämde sig för att stänga dörren helt för publiken med ett tyst prov? Det är förvisso jättebra att de inte fortsatt med det tysta provet, men jag som stoägare vill gärna ha ut mer av bruksprovet för att kunna göra en bra bedömning utifrån mitt sto. Visst, det optimala vore ju att själv se hingstarna på plats alla dagarna, men det är inte genomförbart för de flesta utav landets uppfödare, alla har ju hästar som behöver tas omhand och många har jobb att sköta vid sidan om hästarna.
 
Nåväl, alla gör säkert sitt bästa utifrån sin förmåga, det får man ju utgå ifrån. 
 
Ni minns kanske när jag skrev om Gem Twist och de linjer han kommer ifrån? Annars kan ni läsa om det här: Inflytelserika fullblodslinjer i hoppavel - del 7
 
Han har ju klonats, och resultatet är hingsten Gemeni, som nu lämnat ett stort antal avkommor främst i Belgien. Två utav dessa är otroligt intressanta som jag ser det, de kommer båda ur starka mödernelinjer och är själva trevliga bekantskaper. 
 
Gemeni
 
Den första, Otard van't Roosakker, finns tillgänglig via Eklunda.com, Lena är lite utav en pionjär vad gäller att hitta intressanta unga förmågor, några exempel på hingstar med intressanta blodslinjer som hon tagit till Sverige är ju exempelvis förra årets bruksprovsvinnare Ike, och hingstarna Warrant och Latour. 
 
Otard kommer från en av världens bästa mödernelinjer, hans mor är ung, och har trots föl gått 1,35 så här långt. Morfar är Kashmir van't Shuttershof som bland annat är far till All In. Mormor är e: Cathago och har gått 1,60 med Jos Lansink och har flera avkommor i svår internationell klass, längre bak i stostamen fortsätter stona själva att ha presterat upp till 1,60 och de har lämnat både framgångsrika sporthästar men även godkända hingstar. 
 
Otard van't Roosakker
 
Den andra Gemeni-avkomman som jag tycker är väldigt intressant är Nibali van het Eikenhof, e: Gemeni - Toulon - Kannan - Lys de Darmen, som är uppfödd utav Joris de Brabander som är något utav en pionjär vad gäller embryotransfer och avel. Även han kommer ur en stark mödernelinje. Väldigt intressanta hingstar båda två, med hög förädlingsgrad. Jag kommer göra mitt yttersta för att använda Gemeni själv, eller någon utav hans söner på mina ston. På Zamona föredrar jag nog Nibali som det ser ut idag, men Gemeni vore väldigt intressant på Harley till exempel. 
 
Nibali van het Eikenhof
 
 

Kommentera här: