Skånes terrängbanor

Isabell bad mig göra en liten utvärdering av de olika terrängbanorna jag brukar åka till, och vist kan jag göra det!

Överlag är vi väldigt lyckligt lottade här nere i Skåne eftersom vi har så många fina banor. Iår kommer det dessutom hållas ovanligt många tävlingar, vilket är jättekul! Jag tycker fälttävlan är något alla borde prova! Det är en så härlig känsla, och man är så mycket närmare naturen än man är när man tex hoppar banhoppning.

Ted Velanders - Flyinge
Det här var den första banan jag någonsin red på i Sverige. Året var 2008 och mycket har hänt sedan dess.

- Läge: Banan ligger 5min bilfärd från Flyinge, och är lättillgänglig oavsett vart i Skåne man kommer ifrån.

- Underlaget: Banan har kanonbra underlag på största delen av banan, som ligger på sandmark. Delar av banan blir dock blöt och hal om det regnar mycket. Jag är inte jätteglad för att brodda, och det behövs sällan på den här banan, om det inte kommit ovnaligt mycket regn. Det torkar upp fort och sandmarken gör att hästarna får bra fäste.

- Hindren: Banan har hinder för alla nivåer, från mini-stockar till riktigt svåra komplex. Hindren hålls iordning och det går att variera svårighetsgraderna. Hindren ligger till största del samlade så att man har översikt över i princip hela banan. Perfekt att göra kortare banor på för träning.

- Tillgång: Man får inte lov att rida på banan utan att en tränare är med, om man inte rider tvåstjärnigt eller högre. Oavsett måste man kontakta Ted först. Jag rekomenderar att träna för Ted, han är enormt duktig och har verkligen öga för hur högt han ska lägga ribban för olika ekipage.




Gärds - Gärds Köping
På Gärds red jag min första fälttävlanstart, och banan ligger mig varmt om hjärtat.

- Läge: Banan ligger strax utanför Kristianstad och det tar en stund att köra dit, jag tycker dock att resan är väl värd sin tid, då banan är helt fantastisk.

- Underlaget: Till störtsa del är det sandmark, visas hinder ligger inne i skogsdungar. Banan torkar snabbt och är inte speciellt känslig för frost och regn. Enda nackdelen är att det förekommer kaninhål på sina ställen, så man bör kontrollera underlaget innan man rider.

- Hindren: Även här finns ett stort utbud av hinder för alla nivåer. Man får lika mycket ut av att åka hit oavsett om man rider trestjärnigt eller rider sin första terrängträning. De flesta hindren är i mycket bra skick, och enligt mina inside-kontakter har jag hört att vissa modifieringar komemr göras på banan inför årets säsong.

- Tillgång: För att rida på Gärds bana måste du först ha betalt in 150:-, men ridningen är i princip fri, även om jag inte tycker man bör åka dit ensam. Har du erfarenhet av terräng så ta ändå med dig någon som kan vara till hands ifall olykan är framme, och har du inte ridit terräng tidigare rekomenderar jag att  ta kontakt med Anna Hassö som håller träningar på banan. Inför påskstarten vet jag tex att hon kommer ha en hel träningsvecka med både banhoppning, dressyr och terräng!




Tågarpsortens - Annelöv
En bana jag ridit mycket på, speciellt under tiden jag jobbade hos Anna Nilsson.

- Läge: Banan ligger mitt i Annelöv, strax utanför Landskrona. Kan vara lite klurigt att hitta första gången.

- Underlaget: På den här banan är underlaget bra, största delen av banan ligger på sandmark, en liten del går in i skogspartier. Banan torkar bra, men kan vara lite hal på sina ställen, så här rekomenderar jag broddar vid "vått väglag".

- Hindren: Här finns mycket fina hinder, även om inte alla är tillgängliga till vardags. Det är ingen jättestor bana, och hindren är inte jättemånga, men de som finns är i bra skick. Den här banan har även en "grop" med vattenhinder och lite andra roligheter som är lite annorlunda.

- Tillgång: För att få rida på banan måste man sätta in pengar i förväg, tror det är 150:- även här. Samma sak som jag sa om Gärds, rid inte ensam.




Dagstorpsorten - Hofterup
En fin bana som har det mesta man kan önska sig. Min första terrängträning med Zamona red jag här.

- Läge: ligger väldigt lättillgängligt från E6an, mellan Lund och Landskrona (Center Syd eller Saxtorpsavfarten).

- Underlaget: Väldigt varierat. På sina delar är det sandmark, men stora delar av banan ligger i skogen där det är halare. Brodd rekomenderas då solen inte orkar tränga igenom lövverket och torka upp i skogspartierna.

- Hindren: Här finns mycket som passar många. Det senaste året har det dessutom byggts en hel del nya hinder. Hindren är i bra skick och ligger jämnt fördelade. Man får räkna med en liten promenad om man vill vara åskådare till fots. Svårt att överblicka hela banan.

- Tillgång: För att få rida på banan måste du kontakta Torsten som ger dig ett märke som måte sitta synligt på ekipaget under träning. Betalning sker i förskott.




Staffan Lidbecks - Rolsberga
En relativt ny bana med helt fantastiska hinder.

- Läge: Ligger precis mitt i Skåne, längs E22:an där vägen binds samman med väg 23, vid Rolsberga. Lite klurigt att hitta in till banan första gångerna.

- Underlag: Banan ligger högt och är därför ganska väldrenerad trotts att den inte ligger på sandmark. Broddar rekomenderas.

- Hindren: Jättefina hinder, men inte många som är pyttesmå. Man bör våga rida åtminstonde 90cm om man ska ha glädje av banan, annars finns här hinder upp till tvåstjärnigt. Hindren är i mycket bra skick, även om inte hela banan är tillgänglig för träning så finns de flesta hindertyperna representerade.

- Tillgång: För att få rida på banan måste man kontakta Staffan.



Det finns fler banor, bla Övedskloster, men jag tror inte att den banan är tillgänglig att träna på. Anna Hassö vet jag har träningar på Skönabäck men jag har aldrig varit där. Sydslättens gamla bana i Genarp tror jag är nedlagd, men helt säker är jag inte då jag hört rykten om att det eventuellt komemr hållas entävling där iår. Skatteberga är mer eller mindre nerlagd då det ska anläggas en väg där igenom, men eventuellt kommer det vara en tävling där iår, men då bör nog hindren rustas upp. Det finns en önskan om att bygga en terrängbana på Blommeröd oxå, men än så länge finns bara steeplehäckar och våra teamchasinghinder där. Utanför Munka Ljungby finns Össjö terrängbana som Niklas Lindbäck anlagt, men där har jag inte hunnit vara - ännu.

Kommentarer:

1 Julia:

eller hur! men så är det tinnes wilhelmssons stall också ;)

2 linnea:

Intressant skrivit :)

Kommentera här: