Lite allmänna funderingar kring ridmode

Har ni tänkt på hur mycket ridmodet har utvecklats på senaste år? Det har verkligen blivit lika stort som modet i vanliga världen, med trender som kommer och går, och extrema märken. Kommer ni ihåg förr? Kyra-jackorna, helskodda Golden Dress-ridbyxor, och färgerna som var mest populära var senapsgult, mossgrönt och vinrött. Nu på senaste år har ridmodet spunnit loss fullkomligt, och allt har blivit åt det extrema hållet. Jag minns när jag var lite halvmobbad på ridklubben för att jag hade bling på mitt träns. Herregud, jag var ju en trend-setter! Haha! Allt är blingat nu för tiden. Många trodde det var en snabbt utdöende trend men den har hållt i sig, till min stora lycka, då jag förmodligen var en skata i mitt förra liv, och älskar allt som glimmar och glittrar. Nu tror jag dock att ridmodet kommer tonas ner. Jag tror det går mer tillbaka till det klassiska modet igen, i nedtonade färger och kanske lite mindre bling. Det kommer inte beröra mig dock, jag kommer fortsätta älska mitt bling, precis som jag alltid gjort.
 
 
När jag köpte Batman började min kamp om att lyckas få ihop schabrak i alla regnbågens färger. Det var ett hästjobb, för då var det inte alls lika populärt med extrema färger. Jag kommer ihåg som jag fick kämpa för att hitta mina orangea schabrak, och det gula! Herre min skapare vad jag fick leta! Men jag lyckades rätt bra. Nä så jag hade schabrak i rött, orange, gult, grönt, blått, och violett så var jag ju tvungen att hitta alla andra färger också, rosa, ljusblå, äppelgrön, vinrött, tukos… och så självklart klassiker som svart, brunt, beige och vitt. Jag har en ganska imponerande schabraksamling.
 
 
Något som jag drömt om sedan typ 2008 har dock varit ett glittrigt schabrak. Jag har tjatat hål i huvudet på många gällande det här förbenade, glittriga schabraket. Jag har trott att jag slutligen hade fått tillverka ett själv, när plötsligt HV Polo lanserar precis det jag sökt efter. Lyckan var total kan man ju säga och jag var tvungen att köpa två bara för att. Sedan dess har jag dock gett bort en del av mina schabrak, och sålt några stycken. Kommer rensa ännu mera bland dem nu när jag ska flytta. Mission completed. Nu kan jag göra mig av med lite gammalt och skaffa lite nytt… eller kanske inte. Jag behöver inte fler schabrak…
 
 
 
 
Träns är också en sak som jag lyckats samla på mig massor utav. Det är kul att ha, men rent krasst använder man ju sällan mer än ett par stycken. Mina favoriter just nu är dressyrtränset med 4cm nosgrimma med vitt foder och swarovski-pannband med stora stenar, dressyrtränset med lackad nosgrimma och svart bling-pannband med stora stenar, pullartränset med mässingsclincher på nosgrimma och pannband och pullartränset med vita sömmar och swarovski-pannband med små stenar. Alla de andra 20 tränsen jag har använder jag knappt. Speciellt inte nu när jag bara har en häst…
 
 
 
Åter till vad jag tror kommer bli stort i höst vad gäller ridmode. Jag tror som sagt på mer nedtonade färger, jag tror på mycket marinblått och plommonlila. Tror även att vinrött kommer bli mer populärt igen, speciellt som kontrastfärg till marinblått. Vi vill nog komma tillbaka till det lite mer sofistikerade nu, eller vad säger ni? Stora loggor kommer säkert fortfarande förekomma ett tag framöver, men jag tror det kommer komma mycket alternativ med mindre loggor. Jag tror också att modet med att ha sitt namn broderat på schabraken kommer komma tillbaka nu, som substitut för loggorna.
 
 
Men men, jag är ingen modeguru, som ni säkert alla redan vet. Den som lever får se helt enkelt, men nyheter är ju alltid kul!
 
 

Kommentarer:

1 Nina:

Varför ska du flytta? Har ni köpt gård? :)

Svar: Jag trivs inte i Malmö, så jag flyttar tillbaka till Höör ett tag. Vi har en intressant gård på G, men inget som är spikat ännu. Men håll tummarna!! :)
Rebecca Joli

2 Linda:

Ingen blir gladare än jag om det klassiska blir inne igen ;) Iof bryr jag mig inte.. Jag kör stenhårt på det ändå..

Svar: Haha det är rätt! Man ska inte bry sig så jäkla mycket om vad alla andra har :)
Rebecca Joli

Kommentera här: