Hästfilmer

Jag är en tvättäkta hästnörd, och jag ÄLSKAR hästfilmer! Här är en liten lista på filmer jag sett, med betyg från * till ***** där 5 såklart är bäst!



Hidalgo - 2004 med bland annat Viggo Mortensen *****



Hidalgo är en av mina favoriter. Den handlar om en cowboy i USA som vinner alla distanstävlingar och påstår sig ha världens snabbaste häst, Hidalgo. En shejk i Arabländerna blir förolämpad och utmanar Hidalgo. Det blir ett äventyr på liv och död! Den här filmen har allt! Spänning, äventyr, kärlek och hästar! En film som passar alla, även om man inte är hästintresserad. Den är väldigt välproducerad och är dessutom verklighetsbaserad.



Seabiscuit - 2003 med bland andra Tobey Maguire *****



Seabiscuit är ännu en favorit, även den verklighetsbaserad och handlar deprissionen på 30-talet, tre mäns öden och om galopphästen Seabiscuit. En fantstisk historia om att aldrig ge upp hoppet! Jag älskar den här filmen, det är oxå en film man helt klart kan uppskatta fast man inte är hästintresserad. Väldigt välgjord!




Black Beauty - 1994 med bland andra Sean Bean ****



Jag har sett två versioner av Black Beauty, där den senare är den absolut bästa! Båda handlar om hingsten Black Beauty som ser tillbaka på sitt liv, vilka månniskor och hästar han mött och vad han fått vara med om. En rörande historia som är jättefin, lite seg mellan varven och antagligen ingen jättehit om man inte gillar hästar, men jag bölar varje gång jag ser den, och det tycker jag är ett bra betyg!



The Black Stallion - 1979 med bland annat Mickey Rooney ***



Svarta hingsten, som den heter på svenska, är en jättefin film om en pojke osm möter en svart hingst på en öde ö efter att ett fartyg han och ingsten var med på förlist. Filmen är ganska seg, inte speciellt lång men det händer inte så jättemycket. Inget för någon som inte gillar hästar kan jag tänka.


The Black Stallion Returns - 1983 med bland andra Kelly Reno***



Svarta Hingsten blir stulen, tydligen av sin rättmätiga ägare, och Alec tar upp jakten. Resan bär till Marocco. Där får han veta att Svarta Hingsten ska vara med i ett stort löp. Tillslut får Alec rida hingsten, men kommer han få skiljas från sin bästa vän? Mycket mer spänning i än i den första filmen, men ändå ingen jättehit. Går att fördriva tiden med!


The Young Black Stallion - 2003 med bland andra Richard Romanus ***



Svarta Hingsten räddar en ung flicka i öknen och hjälper henne hem. Han försvinner igen men en dag kommer han tillbaka. Flickans morfar har tidigare fött upp hästar, och nu deltar flickan i ett löp med Svarta Hingsten för att vinna värdefulla ston. Rätt okey film med mer action än i Svarta Hingsten men kan inte slåss med filmerna i toppen.


The Silver Stallion - 1993 med bland andra Russel Crow ****



Baserad på böckerna om Windy The Silver Brumby och handlar om den vackra vilda hingsten Thowra som föds i de vilda bergen i Australien. Han utsätts för många prövningar och han har många fiender. Hingstar försöker stjäla hans flock, och människor, speciellt en man, gör allt för att fånga honom. Den här filmen är faktiskt riktigt bra! men, man måste nog va iaf lite hästfrälst för att uppskatta den...



Flicka - 2006 med bland andra Alison Lohman ***



Katy vill ta över sin pappas gård men det vill inte hennes pappa som vill hon ska utbilda sig. En dag när Katy är ute och rider hittar hon ett svart mustang-sto som hon fångar och rider på fast hon inte får. Då säljer hennes pappa Flicka. Kommer hon få tillbaka henne??



Flicka 2 - 2010 med bland andra Tammin Sursok ***


Den här gången möter Flicka Katys kusin Carrie som är en storstadstjej och inte kan något om hästar. Men Flicka trollbinder henne. Men naturligtvis uppstår komplikationer, för en avundsjuk grannfilicka vill ha Carries "pojkvän" ... och Flicka... Helt ok film, bra tidsfördriv och i klass med första Flicka-filmen.


Dreamer - 2005 med bland andra Dakota Fanning ****



Den här filmen är faktiskt riktigt bra! Jag är ju svag för Galopphästar och det är precis vad den här filmen handlar om. Cale, en liten flicka vill bli tränare som sin far, men han låter inte henne följa med. När han väl gör det händer en olycka. En häst, Sonador, faller under ett löp och ska avlivas. Cales pappa köper den skadade hästen, kommer de lyckas rädda henne? Baserat på en sann händelse och rekomenderas starkt!


The Derby Stallion - 2005 med bland andra Zack Efron *



Den här filmen är katastrofdålig!! För det första så kan inte Zack rida, sen är det en massa andra saker jag stör mig på. Den är jättedåligt filmad, när de hoppar i en sekvens är hästen fux och hoppar över någon liten stock eller något i en hage, men när den landar är den mörkbrun, på en tävlingsplats med ett jätteflott hinder. Sen är storyn dålig och absolut inte trovärdig. Och man tränar inte banhoppning för att va med i ett Steeple! For gods sake!


Mannen som kunde tala med hästar - 1998 med bland andra Robert Redford ****

Det här är en film för alla. Ganska lång och bitvis lite tråkig, men det är en fantastiskt fin film! Den handlar om Grace som mister sin bästa vän där även Grace och hennes älskade häst Pilgrim skadas allvarligt. Den enda osm kan rädda hästen, och även Grace verkar vara en cowboy i Montana, Tom Booker, som anses kunna tala med hästar.


Spirit - 2002 animerad med filmmusik av Bryan Adams ****


Den här filmen är skitbra tycker jag men nu gillar ju jag animerade filmer. Det är fin handling, och jättebra musik! Gillar att hästarna inte snackar så mycket. Dessutom är det nästan mer som en musikal, och det gillas oxå! Handlar om den vilda hingsten Spirit som är med om många äventyr och lär sig älska både andra hästar och människor.


Zuper Zebran - 2005 med bland andra Hayden Panettiere ****



En övergiven Zebra hittas av Channing som tar med honom hem. När han växer upp drömmer han om att bli galopphäst. Men för en Zebra är ju det omöjligt... Eller? Rolig film med mycket skratt, bra animerat och en bra grund-historia. Tycker absolut den är sevärd!




Har sett många fler, men nu orkar jag inte recensera fler=P Haha!

Kommentarer:

1 Anonym:

Lägger till en film i din lista. Ruffian, verklighets baserad om ett fantastiskt sto som satt djupa spår i galopp folkets hjärtan.

2 rebecca:

Den måste jag se!!

3 Louuse:

Alla dom filmerna är SUPER. älskar dom... fast spirit har varit min favorit genom tiderna. Sen kommer alla andra på en andra plats :D

4 Sarah:

Hey. Jag letar efter animerade hästfilmer (förutom Spirit),känner du till några??

5 malin:

Underbart :) tack tycker det är svårt att minnas vad alla filmer heter!
jag letar en film där hästen heter thunder jam men kallas för TJ handlar om en flicka som kan "prata" eller ialf höra vad hästen tänker/säger men jag vet inte vad den heter och har letat denna film hur länge som helst blir Tokig!
vet du vad den heter ? eller vet någon vad den heter?

Svar: Oh det är en film jag inte sett! Tyvärr! Kommer du på vad den heter så berätta gärna så man kan titta på den!
Rebecca Joli

6 Anonym:

Vad hittar man alla dessa filmer att köpa? hittar inga hästfilmer förutom flicka mfl...

Svar: Vet tyvärr inte, jag har hittat på nätet det mesta.
Rebecca Joli

Kommentera här: