Ny häst!

Hej allihopa!

 

Nu har det gått ett tag sedan jag skrev igen, jag har haft fullt upp kan man säga! Jobbat jättemycket, 56h bara denna veckan, och ridit Itzy, plus att jag har fått en ny häst! Det får man väl säga är den stora nyheten!

Min nya stärna heter Joli Harley Queen och är ett treårigt sto efter Harley VDL – Corofino – Ramiro Z – Moltke I. Jag kan erkänna att jag blev kär i stammen redan innan jag ens sett hästen, men hon föll mig verkligen i smaken även IRL. Hon är brun, rätt stor, ca 170 skulle jag tro, med långa ben. Hon är ganska kort i kroppen och har en bra hals. Hon har en vaken men vänlig blick. Hon är i princip helt ohanterad, men jag försöker pilla med henne så ofta jag kan, och Anna och Johanna hjälper mig med det dagliga, hon står nämligen hos dem än så länge då vi inte har någon plats i stallet. Hon lär sig snabbt och vi har haft träns på en gång, och hon har löshoppat en gång. Hon fick sitt namn av min kära mor, Harley Queen låter nästan som Harlekin, som ju är en joker och akrobat, dyker upp lite oväntat och för glädje med sig. Vi kallar henne Harley eller Beata.

Tänkte berätta lite om Harleys stam. Lite kort beskrivet så är den helt fantastisk. Hon har genomgående hingstar av absoluta världsklass, och en mödernelinje som inte går av för hackor! Hon har väldigt lik  genuppsättning som Cornet Obolensky (e: Clinton (e: Corrado I ueee: Moltke I) – Heartbreaker – Randel Z (e: Ramiro Z)) genom de gemensamma hingstarna Heartbreaker, Corrado I, Ramiro Z, Moltke I, Ladykiller xx osv.

Vi kan börja med hennes far Harley VDL. Han är e: Heartbreaker – Carthago – Caletto I – Locarno (e: Ladykiller xx). Heartbreaker är ju en av världens absolut bästa avelshingstar. Han blev ju utsedd till årets häst i KWPN 2015, samma år blev hans far Nimmerdor utsedd till århundradets hingst. Carthago gick OS i både Atlanta och i Sidney, han har vunnit både Nations Cup och flertalet GP. Han har lämnat 73 godkända söner och 267 svårklasshästar! Caletto I var framgångsrik både inom sporten och aveln med flertalet vinster och placeringar upp GP. Han har 19 godkända söner efter sig och flertalet hästar i svår klass bla Calvaro Z som liksom Carthago deltog i OS i Atlanta.

Harley VDLs mor Larthago har vinster upp till 150cm hoppning och hon är även mor till godkända hingsten Cevin Z, Dimitri Z och Casago, samt till svårklasshästarna Hopes Are High Z, Soren Z och Uncle Sam. Harley VDL har själv varit framgångsrik i GP hoppning under Jessica Kürten och han har fått den prestigefyllda utmärkelsen ”keur” tack vare hans avkommors fantastiska prestationer. Han är bland annat far till godkända hingstarna Arlando, Everto, Healey Z och Harmony, samt till GP-hästarna Harleys Hero, Camelot, Cupido och Hidalgo. Hans avkomma Earley vann UVM både som 5 och 6åring och en annan avkomma, Davdison VDL, blev 4 i UVM som 7åring och vann tyska mästerskapen samma år.

Om vi kollar lite på min Harley’s mödernelinje så är den som sagt imponerande, och ett starkt möderne är väldigt viktigt. Modern I-Cleopatra F är e: Corofino som fick 10p för sin hoppning på sitt 100-dagarstest. Han har vunnit GP och har flera placeringar i världscupen. Hans far Corrado I var framgångsrik med Franke Sloothak i sadeln och vann bland annat tyska mästerskapen 1994 och flertalet GP och världscupkval. Corofinos mor Valeska I är helsyster till Coriano Z e: Corrado I som bland annat hade två avkommor i OS i Hongkong. Längre bak i Corofinos stam hittar vi hingstar som Farnese, Consul, Ladykiller xx, Cottage Son xx och återigen Ramiro Z. I-Cleopatra F har hitintills fem registrerade avkommor, Acorada K född 2003 e: Acorado I som har placeringar i 140 hoppning, Bubble född 2007 e: Grafenstolz, och två avkommor e: Contendro I, Crispo född 2009 som går 150 hoppning och Cissy vars avkomma Bon Coeur såldes på Hanovers fölauktion. Och så klart då min Harley, född 2014.

 

Mormodern B-Ramiro Girl är e: Ramiro Z u: Juwel som är e: Moltke I. Hon gick själv 130 hoppning, hon är helsyster till de godkända hingstarna Ramiro’s Son I och Ramiro’s Son II. Ramiro’s son I gick 160 hoppgning med Fritz Ligges och Ramiro’s Son II gick 150 hoppning med Sören von Rönne. Båda har gjort ett avsevärt avtryck i aveln och lämnat bland annat svårklasshästarna Mill Creek Rosalinde riden av Eric Lamaze, Ricarda riden av Angelica Augustsson och Ramila som faktiskt är linjeavlad på Juwel. Hennes far Ramiro Z behöver väl ingen större presentation men lite kort är han utnämnd till King Of Sires, han har vunnit både Nations Cup och GP, han har flertalet godkända söner och är även far till Ratina Z som är mor till hingsten Crown Z e: Carthago som även han har placeringar i GP, och till Come il Faut e: Cornet Obolensky. Ingen tvekan om att Carthago – Ramiro är en bra blodskombination, som även min Harley har.

Ur min Harley’s mödernelinje kommer även hästar som Quebec e: Quickstar, Codex e: Carthago, Corofelio e: Carthago, Carolino e: Caretino, Ci Ci Senjor Ask e: Cassini I och Conditius e: Casall. Även dressyrhingstarna Hohenstaufen I och Hohenstaufen II kommer ur denna mödernelinje, liksom Ramiros Boy, Ramiros Bube, Landcassini, Contendros Bube, Deltas Bubka med flera.

 

Ja, som ni ser har stammen inte mycket att önska, och jag ser verkligen fram emot att utveckla min fina Joli Harley Queen! Målet är att visa på treårs och betäcka henne i år, med vem vet jag inte, det är så svårt att välja och jag måste nörda lite mer kring det, men det lutar åt något med Contender-blod eftersom Harley’s bror e: Contendro I går så pass bra, men vi får se! 

 

 Första gången med träns 

Kommentera här: