Så kom han äntligen!

Klockan 02.24 den 9/4 föddes min lille diamant! 
 
Jag har kollat Zamona en gång i halvtimmen minst, sedan i torsdags, och därav inte sovit alls mycket, krafterna har trutit kan man säga. Visst att jag fölvakat intensivt alltid, men denna gången var det så extrema förvärkar att jag verkligen trodde att hon skulle föla precis hela tiden. Själva fölningen gick enligt skolboken, när jag kom fram var frambenen och huvudet ute, men sen var det tungt för Zamona så jag fick hjälpa henne få ut bogen, inte konstigt att det var jobbigt för henne, hon är ju såklart oxå trött efter så många dagars värkar, och fölungen var gigantisk! 
 
 
 
Zamona var verkligen trött, hon låg kvar längre än hon brukade, så jag börjad putsa fölisen till henne med lite halm, han var oxå trött, andades häftigt och jag kollade om det var något slem i näsborrar eller mun men det var fria luftvägar, blev nervös och ringde veterinären för säkerhets skull, men de tyckte jag skulle vara lugn, speciellt eftersom vi alla var genomtrötta efter den här pärsen. 
 
Fölisen piggnade till rätt fort och försökte ställa sig ganska omgående, dock tog det ungefär en timme innan han, med lite support från mig, lyckades. Det tog en liten stund innan han hittade mjölkbaren, men sen diade han friskt. Zamona är verkligen världens bästa mor, hon tar så bra hand om de små liven. Efter två timmar, när fölis lade sig att vila, så band jag upp efterbörden som inte släppt ännu, och körde hem för att samla energi.
 
 
 
Två timmar senare var jag i stallet igen för att kolla hur det såg ut med efterbördsstadiet och då släppte Zamona den, sååå skönt, jag var lite orolig att det  skulle bli samma visa som sist. Fölisen hade inte bajsat, så han fick microlax och sen kom det små fölbajsar, och de fick komma ut en stund i det fina vädret. 
 
Jag funderar på namn och det är inte alls enkelt. Jag har ju haft rocklåtstema på mina hästar, men det finns inga bra rocklåtar med diamantrelaterad titel som inte låter halvtöntigt... Just nu står jag och velar mellan Joli Obsidian, det förslaget kom Evelina Sparv med, obsidian är ju en lavasten som ser ut som svart, mörkbrunt eller grönt glas ungefär, precis som en diamant kommer den ju från jordens inre och vacker är den. Zamona är ju lite som en vulkan i temperamentet så det är ju lite passande. Joli Onyx har jag oxå funderat på, det är ju en svart ädelsten, men fölisen är ju inte svart utan mörkbrun. Linda Nyberg föreslog att han skulle heta Joli Diamant de Z och det är nog det namnet jag gillar mest, och som även mina föräldrar röstar på, men det är ju ingen rocklåt. Jag får väl be min bror skrova en rocklåt med det namnet helt enkelt? 
 
 

Kommentarer:

1 Ellen:

Grattis! Så roligt :D

Svar: Tack :D
Rebecca Joli

2 Stephanie:

Åh så roligt att allt gått bra. Så fina de är båda två.

Svar: Tack <3
Rebecca Joli

Kommentera här: