Itzys första tävling

Nu har det skett! Itzy har tävlat för första gången! Vädret var fruktansvärt, snöblandat regn, +2 grader och vind... Inte bästa tänkbara, men tur nog var tävlingsbanan inomhus! Itzy var väldit spänd på tävlingsplatsen, Karin hjälpte mig att hålla henne så att jag fick på alla prylar, kom upp och iväg, mycket tacksamt! När jag sen väl började hoppa så släppte spänningarna ganska mycket, inte helt, men hon blev mycket mer påverkbar. Väl inne på banan var hon fortsatt lite spänd, tur att hon har så lätt för hoppningen, annars hade det blivit jobbigt för henne, men ju fler hinder hon hoppade desto mer avspänd blev hon och på slutet kändes hon riktigt fin! Felfri runda och rosett med hem! 
 
 
Nästa tävling för Itzy redan nu på söndag, 80cm igen, men denna gången utomhus. Vi får se hur det går, går det bra så får hon faktiskt gå en klass nästa helg igen oxå. Känns det inte bra så tränar vi mer istället. Nu mellan de här lite intensiva tävlingshelgerna så går hon mest i skogen, mestadels i bara skritt faktiskt. Avslappnande och lätt arbete för att hålla igång men inte slita på henne varken fysiskt eller mentalt. Anledningen till att jag väljer att göra såhär är att hon behöver träna på att komma ut, inte så mycket på själva hoppningen, utan mer för miljön. Därför går hon bara 80cm och enbart en klass. Sedan kommer hon få ett litet uppehåll, och därefter blir det någon start till, och sedan sommarlov. Med CC red jag ju 100cm innan sommarlovet, men det kommer jag inte göra med Itzy, hon behöver bli mer avspänd först. 
 
 
 
Älskade lille fölisen heter numera Otto, eller Joli Diamant de Tout, och han mår hur bra som helst! Han är en riktig liten tuffing, och busig är han! Zamona mår oxå bra, hon brunstar nu, så Otto är lite lös i magen. Jag har fått tvätta honom lite och nu efter två dagar så köper han det faktiskt. Duktig kille! 
 
 
 
 
 
 
CC tömkörs och blir starkare och starkare för varje dag känns det som. På måndag ska vi på återbesök igen, så håll tummarna för att allt kommer se fortsatt bra ut! 
 
 
 
 
Harley är som vanligt en stjärna på både löshoppning och ridning, och treårstestet närmar sig med stormsteg! Hon är faktiskt fin i hullet, men jag hade gärna sett att hon hade hunnit muskla sig lite mer, hon saknar lite massa, men det är inte lätt på en så stor häst som flyttat först till Sverige och sen till mig. Jag är otroligt glad att hon inte tappat mer, men jag tror tyvärr att det kommer ligga henne lite i fatet på bedömingen. Finns inte mycket att göra, det enda alternativet på visning jag har är 1 juli och det hade sabbat hennes bete, och det kommer jag inte kompromissa med, det är viktigt för unga hästar att få gå på bete. Så det är inte mycket att välja på om hon ska visas, vilket jag tycker att hon ska. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Sist men inte minst, en liten bild på världens vackraste ettåring, Joli Incomparable, som var till salu en kort stund, men inte längre! Jag tror hon kommer bli finast utav dem alla hitintills! 
 
 

Kommentarer:

1 Nea:

Söt fölis, grattis.
Men är där något konstigt med hans framben eller framparti?
Ser inte roligt ut på filmen när han rör sig, frambenen hänger liksom inte med.

Svar: Tack! Nej det är inget konstigt, han var väldigt stor, och har legat trångt, då kan det ta några dagar innan kroppen "rätar ut sig". Både Itzy och Inka var oxå stora och lite "ihopknycklade" när de föddes :)
Rebecca Joli

Kommentera här: