Eketorp Eventing 2016

Då var tävlingarna på Eketorp slut för i år, och så nöjd jag är! CC överträffade verkligen alla mina förväntningar. Efter förra veckans halvt misslyckade tävling får jag väl säga så hade jag verkligen stora funderingar på om jag skulle starta alls, men bestämde sedan att iaf rida dressyren och hoppningen. Efter ytterligare funderingar så bestämde jag att om banan inte kändes för svår skulle jag rida terrängen oxå och ha som mål att komma över mer än fyra hinder. Jag hade med andra ord väldigt låga förväntningar och tänkte mest se det som en träning.
 
 
 
Dressyren gick bra, han var väldigt spänd men vi gjorde inga större missar, så vi fick ändå 66% vilket innebar 51 straff. Det var jag nöjd med! Speciellt nöjd med att återigen få en 7a på bland annat gångarter och ryttare, dessa två gör mig alltid lite extra glad för det visar på att man har en fin häst och rider prydligt. Dessutom gör det mig glad att känna hur mycket mer kapacitet det finns i min lilla häst! Fick kommentaren "Trevlig häst med mycket energi" oxå. Sjukt stolt matte! 
 
Hoppningen var tydligen rätt svår, många fick stopp och tidsfel, men inte jag och min grå krigare inte, inom tiden och felfria och det kändes ju plättlätt! Vi låg på en 11e plats efter första dagen. 
 
Banhoppningen
 
Efter att ha gått terrängbanan bestämde jag mig för att rida den, dels för att man fick visa banan till häst och dels för att det faktiskt är ända sättet att träna på att rida i tävlingsatmosfär med läskiga funktionärer osv.
 
Hinder nr 1
 
Hinder nr 2
 
Hinder nr 3
 
Hinder nr 4 (funktionären satt strax till vänster om röda flaggan typ)
 
Hinder 5a+b (14m men CC gick lätt på 2(!) språng)
 
Hinder nr 6
 
Hinder nr 7
 
Hinder 8a+b
 
Hinder nr 9 var en soffa som inte var klar när jag gick banan
 
Hinder nr 10, stigsprång med djuplandning
 
Hinder nr 11
 
Hinder nr 12 även den med djuplandning
 
Hinder nr 13
 
Hinder nr 14
 
 
Han kändes mycket mer införstådd med uppgiften den här gången, det mäktes att han tänkt på det hela, och hinder 1,2 och 3 gick som en dans. Vi fick tyvärr ett stopp på hinder nummer fyra, vilket kostade oss 6e-platsen, men jag får inte tänka så, vi hade som mål att klara mer än fyra hinder, och vi klarade alla 14. Det som jag är mest nöjd med är att efter stoppet på fyran, som inte var ett stopp på hindret utan återigen att han tittade på funktionären som inte kunde sitta någon annanstans än snett framför hindret vilket ju inte var optimalt för oss, men sånt man får leva med, var att han släppte spänningarna efter stoppet och hoppade resten av banan sååå himla fint! Det kändes superlätt fastän det var en rätt svår terräng. Dessutom gick han ner i puls snabbt och flåset var inga bekymmer trotts att banan suger rätt mycket energi eftersom den är så backig. Snabba var vi oxå, utan att jag kände att vi red speciellt fort, jag lät bara honom flyta på i en bekväm galopp och han täcker ju så mycket mark i sina språng. Sjukt nöjd helt enkelt och allt var verkligen över förväntan, även om vi slutade på 16e-plats. 
 
Bästa hästen ♥
 
Nu blir det paus på fälttävlansfronten ett tag, och så ska vi satsa på hoppningen istället. Nästa ft-start blir i Juli då vi rider stilterräng i Flyinge den 17e och sedan blir det Öved den 30/7. Hejja lille grå!

Kommentarer:

1 Rosanna:

Åh herregud, var dessa hinder en H90?😱 Duktiga ni e!

Svar: tack 😊 haha ja det var det, men de bygger alltid svårt och på gränsen till klassen över 😊 hur går det med dina hästar?
Rebecca Joli

Kommentera här: