Debut i 120

Alltså nu är jag stolt över min lille grå. I onsdags åkte vi till Lunds Civila Ryttarförening för att debutera 120cm. Det var lite lätt kaos på plats för det var någon fotbollsmatch precis bredvid parkeringen och det gjorde ju min lille grå superspänd. Sedan ska man dessutom gå över en bro för att komma till framhoppningen, ja han var sjukt spänd helt enkelt. Själva framhoppningen gick inte alls, han var för spänd. Hoppade som vanligt krysset i trav två gånger och därefter i galopp två gånbger, det gick ganska bra, men när vi sedan skulle börja hoppa hinder så gick det inte, han blir så himla stressad av andra hästar och det var typ 20 hästar på framhoppningen. Jag valde därför att inte hoppa några hinder på fullhöjd utan tog bara några språng på typ 1m. 
 
Väl inne på banan så släppte han dock spänningen även om han var sjukt tittig på hinderna när jag visade honom dem. Lät honom rulla på i en galopp som han själv valde i princip, visst, lite framåt men jag drev verkligen inte och jag har honom hellre så så att han får mer aktivitet i bakbenen. Han hoppade ett och två kanonbra, till trean kom han i korsgalopp och därav petade han ner frambommen på trean, fyra och fem gick fint, sedan var det trekombinationen, räcke, ett språng oxer, två språng räcke. Jag red en skitkass väg, skulle tagit ut svängen mer, så CC kom på ett lite mittemellanläge och trampade om, vilket var helt rätt, han klarade ändå insprånget men fick ju långt till oxern och räckte inte riktigt över och bakbommen föll. Nästa språng var ett räcke där man red förbi ut/ingången och där fick vi oxå korsgalopp och han rev men sedan flöt resten utav hinderna bra. Får ändå säga att 9 utav 12 språng felfritt är jag jättenöjd med, och det kändes enkelt, vilket det nog egentligen inte var eftersom bara 3 av 30 hästar var felfria och två utav dem var vuxna hästar. Jag får erkänna att jag dessutom var rätt nervös, det har jag inte varit på jättelänge, men det var jag. Nu känns det dock som att vi tagit ett sjukt stort steg och jag är så himla stolt över honom! Vi var som vanligt på tok för snabba, typ 10 sekunder snabbare än alla andra är ju inte okey. Jag vet dock inte riktigt vad jag ska göra åt det för jag bara låter honom gå i den galopp han känns stark och bekväm i och det känns inte så fort... Men men! Celie var världens bästa och filmade det hela. 
 
Idag hjälpte jag Anna och Johanna att visa lite hästar på treårs i Flyinge. Två diplom av tre möjliga hästar är vi såklart jätteglada för. Nästa helg är det Itzys tur och nu på söndag ska Spånet visas. Så spännande! 
 
 
 
 

Kommentera här: