Hoppträning och stilterräng

I torsdags var det ju som sagt hoppträning, jag körde hem till Pontus och tränade. Vi började med att göra lite uppvärmingsövningar där fokus var att få upp fronten och in bakbenen. CCs stora svaghet är ju att han måste bli starkare i hela kroppen egentligen, och han måste bli mer aktiv i sina bakben och inte knäppa av i nacken och springa på bogarna, vilket han ju tycker är skönt och bekvämt. 
 
Vi red en övning där vi skulle lägga volter i galopp runt två hinder längs lånsidan, och ut ur varje volt skulle vi gasa för att få med oss bakbenen. Jag fick verkligen kämpa för att hålla CC på bakbenen och att han inte skulle lägga sig på bogen, det gällde att hålla huvudet uppe, så hellre att han gick över tygeln än knäppte av. Jättebra övning för oss! 
 
Sedan fortsatte vi med samma typ av övning fast volt innan och efter hinderna på långsidan, räcke till räcke på fem språng. Avslutningsvis hoppade vi en liten bana med lite halvkluriga anridningar. CC var superpigg i början och bev lite tjurig när han tvingades använda bakbenen, att han vilnkade sin energi aningen fel gjorde att han blev trött istället på slutet, men han hoppade väldigt väl och det var bra övningar för oss. Banan låg på ca 100-110cm, vi tyckte det räckte eftersom vi inte hoppat på ett tag. 
 
Idag var det så dags för tävling! Första för säsongen, äntligen! Var uppe i ottan och knoppade och packade grejer. Bästa Caroline följde med som groom och hade dessutom tagit med frukost som förtärdes i bilen. Hon är så bäst. Veggo-kötbullemackor med rödbetssallad, min favorit! 
 
Gick banan och det var några saker jag var tvungen att fundera lite på, dels vägen till hinder nummer två, man kunde gena lite men jag beslutade att ta tillbaka honom lite och vända på det så man kom rakt istället, ner i vattnet kunde man antingen rida över en liten kulle, och då riskera att hästen tittar till en aning eller blir överraskad av vattnet, men få en bra väg ut ur vattnet över en stock, elelr så kunde man rida vid sidan om kullen och förbereda hästen mer på att det kom vatten, men då få en krokig väg ut. Jag valde alternativ nummer ett, över kullen. 
 
CC var helt vild på framridningen och såg spöken överallt, han var pigg och glad och då låtsas han ju vara lite tittig, vilket bara är hittepå, han tittar lixom på saker som inte ens finns, låtsas bli rädd för andra hästar fastän de inte gör något, han blev till och med rädd för en häst för att den gick på singelgrus. Ja, han var en handfull och det blev några tvära kast hit och dit och ett par luftsprång.
 
Jag frågade första ryttaren efter dennes ritt hur banan kändes och han hade fått ett stopp på andra hindret, så jag var ännu mer övertygad om att det bästa är att ta tillbaka hästen lite och vända rakt upp mot hindret. Det var ett klokt beslut för även CC stod emot lite och bröt av till trav men hoppade trotts allt, jag tror jag hade en övertygande skänkel, det vill säga jag klämde för glatta livet. Resten av banan flöt på bra och eftersom sist jag red stilterräng fick kommentar om att de önskade se mer register i galoppen så gasade jag på där man kunde. Det var dock inget den här domaren gillade som tyckte att ritten blev lite av och på. Däremot tyckte hon jag hade en väldigt fin häst, hon sa att det synstes att han var lite ung och obalanserad och det är han ju. Hon tyckte jag skulle korta läderna om det gick, men hon sa oxå att jag har ju väldigt långa ben så det kanske inte var så lätt.
 
Jag var nöjd med ritten i vilket fall, vi var ju felfria och inom tiden och jag hade verkligen inte ens tagit för givet att vi skulle vara det, det är trotts allt hans första riktiga start i terrängen. Vi fick betyget 6,5 och det var jag faktiskt besviken över, det kändes som en bra ritt och jag ville så gärna få 7,0 som ju är vad som krävs för att kvala. Det visade sig dock vara så att det var en hård domare, och ingen annan fick heller så värst högt poäng, och då red jag ändå mot många som är proffs och gör detta på heltid, från både Sverige, Finland, Norge och Danmark, som tex Peter Flarup som lixom ridit OS för Danmark och har otaliga starter i VM, EM osv. Jag kan ärligt säga att jag blev ganska chockad när jag fick veta att jag blev tvåa! Så himla glad och stolt över min fina häst!! 
 
 
 

Kommentarer:

1 Anonym:

Åh vad roligt grattis :)

2 Maria:

Grattis till andraplatsen! :)

Svar: Tack :-)
Rebecca Joli

Kommentera här: