Vinter

Usch, det är verkligen vinter nu, typ -15 grasder och snö, men hellre så kallt än runt nollan och slask och is, nu går det iaf att ta sig fram både med bil och häst. 
 
Idag red jag ut en sväng, var inte så värst motiverad kan jag säga, soffan, en kopp kaffe och en bra film lockade, men det är nu man bygger upp hästen inför säsoingen, finns inget utrymme för latmaskeri, så det var bara att pälsa på sig och ge sig ut i kylan. Som tur är så har jag ju världens mest positiva häst just nu, han tycker ridningen är så himla rolig, och det gör ju att så fort man sitter upp glömmer amn att det är kallt och jäkligt och bara har kul istället. Det blir iof lite väl spännande mellan varven när han sprätter iväg elelr bockar, det är ju trotts allt halt på sina ställen. 
 
Blev bara en sväng runt bruks, det gick faktiskt att både trava och galoppera på sina ställen. Tur man har koll på exakt var alla vattenpölar finns och var underlaget är okey. Att trava och galoppera i måttlig mängd på hårt underlag är nyttigt, det stärker senor och ligament och är en viktig del i uppbyggnaden. Vi var ofta ute på "road work" med hsätarna på Irland, dvs vi travade långa stunder på asfalt, samma sak gjorde vi när jag jobbade hos Anna, fast då oftast på grus. Jag tycker det är viktigt att vänja hästens kropp vid olika underlag, rider man på ett och samma hela tiden så är det lätt hänt att man kommer hem med en halt häst efter tävling på annat underlag exempelvis. För fälttävlanshästar är det superviktigt eftersom man aldrig riktigt vet hur underlaget är, det beror ju ofta på väder och vind, och vissa banor har tåligare underlag än andra. 
 
Nåja, nog om det! 
 
Veckan som kommer blir rolig, imorgon kör vi iväg Spånet till Camilla Axelsson där hon ska ridas och förberedas inför treårs, och på kvällen så tar jag och herr grå Carolines plats på träningen igen eftersom Corint inte är helt fräsch ännu. På torsdag är det äntligen dags för hoppträning igen, och på lördag ska vi åka på indoor eventing för Linda Algotsson. Ska bli superspännande att se vad hon tycker om CC. 
 
Nu ska jag rulla vidare mot jobb, vi hör senare i veckan! 
 
Jag och Cognac för några vintrar sedan.
 

Kommentera här: