Veckorapport

Oj oj nu har det gått jättelån tid sedan jag skrev senast!
 
Måndagen bjöd på dressyrträning och likaså tisdagen, jag tränar massor med skänkelvikningar både längs spåert och på diagonale, för att få igång bakbenen och stärka rumpan på min lille herre. Jag jobbar fortsatt också mycket med tempoväxlingar, där fokus ligger på att göra övergångarna med luft i fronten och inte dyka, hellre över tygel och mycket luft än att han blir på bogarna, det gör ingen nytta för de där bakbenen. Bakdelsvändningar tränar vi också mycket på just för att få honom att använda bakbenen. I galoppen så är det fortsatt fokus på övergångar både inom gångarterna och mellan, just nu håller jag på att förbereda inför enkla byten genom att göra övergångar från skritt till galopp och tillbaka till skritt. Fattningarna är jätteviktiga för att få en bra kvalitet på galoppen, så mycket fokus på att fattningen ska komma bakifrån. Det är ganska jobbigt för CC som har lite för stora gångarter för sig själv som Pontus utrycker det, men när jag får ihop honom så är känslan heeelt enorm. Det är så mycket kapacitet i den här lille grå hästen!
 
Onsdagen bjöd på jobb hela dagen för min del och vila hela dagen för herr grås del, och på torsdagen likaså, vilket var tråkigt för vädret var helt fantastiskt med klarblå himmel och strålande sol. På fredagen, när jag var ledig, så skulle det såklart regna i princip hela dagen, så jag gick upp tidigt för att hinna rida ut och cantra i skogen innan regnet kom. Så glad över att det tinat upp så fort! I måndags var det lixom fortfarande snö och stelfruset överallt, och redan på torsdagen kunde man ut och galoppera. Härligt!
 
Idag så hoppade vi lite. Pontus sa ju till mig sist att travhoppning är bra för CC så vi gjorde just det, jag hade en 5,5-a och ett plank som vi travhoppade. Herrn tyckte det var ganska jobbigt, och vid ett tillfälle fintade han mig i 5,5-an, jag är så van att han bara kör på så jag blev överrumplad när han smet vid sidan istället, bytade spöhand och lade spöet på bogen nästa gång och jäklar vilket galet fint språng han fick till! Då var han väl lite sur på mig för att jag överlistade honom och verkligen tog i, och vi bara flöööög över hindret. Så himla härlig känsla!!
 
Imorgon ska han vila igen, på måndag blir det dressyr, tisdag uteritt, onsdag vila, torsdag hoppträning, fredag vila, och till helgen blir det kanske uteritt ena dagen och terräng andra dagen, blir det ingen terräng så blir det dressyr istället. Sen på måndag nästa vecka blir det nya skor för CC, och så ska Itzy-bitzy få skor för första gången så att jag kan komma igång och jobba lite med henne igen, hon ska helst hinna med en vila till innan treårs, om det nu blir av.
 
 

Kommentera här: