Tårtdebatten

Ja, ingen har väl undgått tårtdebatten som pågår? Det handlar ju om att Skolinspektionen anser att avtrillningstårtan är kränkande för eleverna. Massvis med hästfolk rasar ju nu såklart mot detta, avtrillningstårtan är ju en helig tradition inom ridsporten och det kan jag förstå. Jag är tudelad i min åsikt, det är svårt att säga vad som är rätt och vad som är fel. 
 
Först och främst tycker jag att avtrillningstårtan är något som avdramatiserar avtrillningar, göra något positivt av en annars många gånger ganska skrämmande upplevelse, som framförallt för nybörjare kan få många att sluta med ridningen. Att skojja till det och säga att man ska bjuda på tårta är ju faktiskt avdramatisernde och gör det hela lite roligare. 
 
Å andra sidan anser jag att skolan inte är samma sak som frivillig träning/ridskola. Kanske är tårtan ett fenomen som bör stanna vid fritidsintresset och hållas utanför skolan. Det är ju tyvärr så att mobbibg förekommer väldigt mycket inom skolan, och det är säkert (jag har ju inte själv gått hästgymnasium eller liknande så är inte säker, men misstänker) så att det kan skilja mycket på kapacitet och förutsättningar inom en skolklass, mer än gentemot låt säga en träningsgrupp eller en ridskolegrupp där man redan delas in efter vilken nivå man är på. Med det i åtanke så kan jag tänka mig att vissa säkert trillar av oftare än andra, en del tycker säkert det är roligt, men andra kanske tar det hårt. För den som tycker det är kul är tårtan inget problem men det är inte fkanske inte skoj för alla... Tårtan får ju inte bli en del utav mobbing, då är vi helt fel ute, och det är såkert så SI ser det hela. 
 
Tårtan ska vara något positivt, det är hela grundtanken med den om ni frågar mig, när den blir ett tvång så är det inte längre kul, och jag förstår att SI fattar det här beslutet, det är deras jobb. Nej, låt tårtan stanna på fritiden, och lämna den utanför skolan. 
 
 

Kommentera här: