Hoppträning

Såg att jag glömt skriva om hoppträningen i torsdags! Den har ju äntligen kommit igång igen. Får erkänna att jag var lite ringrostig och det blev lite av och på hela passet, men sista språnget vi gjorde fick vi till så in i bänken bra så jag lever på det ett tag!
 
Vi började med att värma upp i trav genom att rida skänkelvikning på långsidorna, och vid B och E lägga en volt över en bom, detta för att mjuka upp bogen och eftersom våra hästar allihop var ganska pigga, bromsa upp dem lite utan att ta i handen.
 
I galoppen sen var det fokus på att få CC på bakbenen. Vi började med att travhoppa först ett litet räcke och med bom innan och efter och sedan lade vi till ett räcke som vi skulle rida på fem språng till efter hjälpbommen bakom första hindret. Sedan red vi en serie med två hjälphinder med ett språng emellan och därefter ett språng till en oxer som var lite större. Tillslut hoppade vi en liten bana där fokus skulle vara på att nyttja vägarna för att få kvalitet i galoppen, något som är väldigt bra för mig och CC. Sista hindret var en oxer som man red typ snett igenom över, och de två första gångerna gick CC av skitstort, det gör han ju för att det är lättare för honom att hoppa på fart än att vinkla in bakbenen under sig, men sista gången så ansträngde jag mig verkligen för att få in tre språng istället för två innan hindret, och i med CC ville gå på framåt men jag drev uppåt så fick han in de där långa bakbenen under sig och fick helt galet mycket tryck i avstampet! Sån sjukt härlig känsla! Det är så vi ska komma på varje hinder, det är målet! Då kan han nog bannemig hoppa hur högt som helst. Älskade häst!

Kommentera här: