Tävling Stensäter

Idag har i varit iväg och tävlat, jag och min fina, fina herr grå ♥ Vi åkte till stensäter, började med en regional 110 som gick fint till sista linjen då piloten klantade sig ordentligt... Det var ur sväng, räcke, fem språng, oxer. Jag kom i korsgalopp in och eftersom han inte är så stark brukar han riva fram när han inte får ett jämnt avstamp, så jag gjorde en förhållning för att ge honom mer plats vilket han tog jättefint och seglade över hindret utan problem, men sen fick jag hjärnsläpp... Vi hade fått trångt på alla distanser, som vi brukar. Jag fick göra förhållningar på alla linjer för att få plats, och jag min ärthjärna landade efter det där jäkla räcket och gjorde en till, vilket jag inte alls skulle gjort. Han lyssnade så himla fint på mig och kom tillbaka ännu mer, och så fick vi ju istället toklångt till sista. Det fanns inte en chans att klara det, men CC försökte hoppa iaf men nådde ju såklart inte över. Kände mig så jäkla värdelös för det var verkligen mitt fel det där, jag och min jäkla broms! CC hoppade verkligen helt fantastiskt på alla andra hinder och jag sabbar det fullständigt på sista... 
 
Var jättevelig om jag skulle åka hem eller ej, men stannade kvar eftersom jag inte ville avsluta med ett så dåligt språng. Nästa klass var rätt svårt byygd. Knixiga linjer, trekombination osv, och många hade problem redan på linjen mellan 1 & 2 som var oxer till räcke på ca 7-8 språng (beroende på hur man red på bågen) på bruten linje. Vi klarade den fint, och jag kände att mitt självförtroende steg redan där, för det första så red jag verkligen till hinder nummer ett och sedan fick jag till bågen helt jäkla perfekt! Trekombintionen var oxå easy-peasy, men sen kom den sista linjen, som såklart var samma förbannade linje som i förra klassen. Återigen kom vi i korsgalopp, och jag skulle ha saktat av och fattat ny (han kan ju fortfarande inte byta galopp) men jag var väl så glad att jag var felfri så långt att jag kopplat bort hjärnan eller något. Kommer iaf i korsgalopp och gör den här gången ingen förhållning eftersom jag inte ville göra om samma misstag som i förra klassen, men problemet kvarstår ju att det faktiskt fortfarand behövs mer plats när vi kommer i korsgalopp och et gav jag inte honom, så bvi rev räcket. Sen blev distansen å andra sidan kanonbra till oxern, men vafan rent ut sagt... 
 
Jag vet var felet ligger, det är inte hos hästen för han är väldigt kompetent och hoppar superfint trotts att han fortfarande växer och är lite räkig i kroppen, det hela handlar om att jag måste rida rätt. Ja måste rida rätt och jag måste göra det överallt. Jag förstår ju själv att det har att göra med att jag inte hoppar tillräckligt mycket, för min skull, men hästen ska inte hoppa mer än vad han gör, vi måste spara på sprången. Jag hade däremot behövt ha en häst till, och det får jag ju till våren när Itzy ska börja tävla. 
 
Nu är nästa tävling Champion of the youngsters i Skövde, sedan stannar CC hemma hos Anna och Johanna fram till Breeders. Jag kan nämlligen inte rida Breeders själv eftersom jag måste göra militärtjänst den veckan (så typiskt att de prickar in just den veckan... Kan inte komma undan det heller för då hamnar jag i fängelse) men Johanna är världen bästa och ställer upp som andrepilot. Därefter får han vila lite, och sedan ska jag diskutera med Anna och Johanna om hur jag bäst lägger upp planeringen inför sexårsäsongen. 
 
 

Kommentera här: