Tävling, träning och fölvak

Förra helgen var det ju som alla vet påsk, och jag hade lagt in galet mycket jobbtimmar för storhelgstillägget är rätt goa extrapengar, det är mycket jag behöver spara till, många dyra hästrelaterade saker som meetings, lite större tävlingar, treårstest, och kval... Sen har jag ju dessutom valt en rätt (läs jätte) dyr hingst i år oxå, så varje krona är guld värd. 
 
I vilket fall, jag jobbade över 50h i påsk, men lyckades ändå klämma in årets första start i hoppning på långfredagen, jag hade ju trotts allt slutat jobba klockan tolv på natten innan och började igen först klockan ett så det fanns ju 13h att klämma in sömn och tävling på! Vill man så kan man! Och jag hann bannemig precis hem i tid, med en superfin runda i ryggsäcken och en rosett dessutom.
 
Vi hoppade 1m i Skabersjö, som ju är en va mina absoluta favorittävlingsplatser även om det ligger där kråkorna vänder som Caroline säger. Tyvärr hade jag ingen medhjälpare med mig, så det blev ingen film, vilket var lite synd för rundan kändes perfekt. Han var sjukt spänd inne på framhoppningen och stod till och med på bakbenen, det har han aldrig gjort, så jag tog det lite lugnt. Det var rätt mycket hästar där inne och det var ju såklart det som fick honom spänd. Inne på banan sen så var han väldigt tittig, det blir han när han spänner sig sådär, men det släppte när jag började hoppa och det blev verkligen en kanonrunda. När jag red ut kom en dam fram och frågade om stammen på CC för hon tyckte han var fantastisk och verkligen syntes i mängden, sånt är ju jättekul att höra! Glad tjej! 
 
I torsdags var det dags för hoppträning igen, som vanligt för Pontus men denna gången på stall Ardengård utanför Eslöv, och CC var som vanligt lite vild och inte helt lättpåverkad. Det blir mycket ketchupeffekt när han spänner till och det är inte helt lätt att hålla honom i schack. Det gick väl helt okey, men jag hade ju önskat att han kunde sluta styla så mycket och fokusera mer på det jag vill få igenom, men det kommer väl med mer träning får vi hoppas. Näste gång ska vi träna i Trolleholm, så nytt ställa igen, vilket kommer betyda spänd häst igen, men det är nyttigt! Träna, träna, träna. 
 
Just nu så är jag lite i zombie-mode eftersom jag fölvakar på Zamona. Har trott hon skulle föla typ tre nätter i rad nu och sovit i princip ingenting, så är inte riktigt människa. Jag hoppas fölet kommer ikväll/natt, så jag kan få vila lite sen. Hade tänkt åka på terrängträning imorgon hos Ted så det vore skönt att vara lite utvilad.
 
Håll tummarna för att vi får föl inatt och att allt går bra! 
 
 

Kommentera här: