Säg hej till lilla Inka

Nu är hon här, Zamona fölade den 2:e april kl 21:58. Ut kom ett jättefint litet stofl med en vit strumpa och stjärn, som sig bör när det är Cyrano som är far. Själva förlossningen gick fint, men Zamona släppte inte efterbörden. Man säger att man an låta efterbörden sitta i upp till sex timmar, men jag har sett hästar dö av förlossningsfång så jag tar inga risker, utan när jag testat alla knep som jag fått lära mig så ringde jag ut veterinären. Tyvärr hjälpte varken dropp eller massage utav livmodern, vilekt är extremt ovaniligt, oftast hjälper det och veterinären hade bara hört om en häst tidigare som det inte fungerat på och det var en ardenner, och de har oftast svårare förlossningar, så efter att hon rådfrågat Helsingborgs djursjukhus så sköljde vi henne och fick låta efterbörden sitta några timmar till. Vid tio på morgonen efter släppte den äntligen och vi sköljde igen dels då samt på kvällen. Dessutom så fick hon väldigt kraftig antibiotika intravenöst både på natten efter förlossningen samt dagen efter. Nu går hon på hippotrim och metacam samt quick-fix för att hjälpa magen lite. Fölis är pigg och glad och mår bra i vilket fall, hon är lite lös i magen men det beror nog på att Zamona får så mycket medicin. 
 
Det lilla underverket kommer att få heta Joli Incomparable, och kallas för Inka. Incomparable är en låt med Dead by April, så eftersom hon föddes i april fick det bli det namnet.
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Emma:

Grattis Rebecca!! Nu får vi faktiskt ha en fölfika! Du är inte på fb längre? Har jag ditt nr?? :O

Svar: Ja det måste vi faktiskt!! jag har inte fb mer men skicka ditt nummer så kan jag ringa dig :-)
Rebecca Joli

2 Sus:

Grattis!
Hoppas att allt är bra med de båda.

Svar: Tack :) Jadå det är super med dem :) Hoppas allt är bra med dig med :) Kram
Rebecca Joli

Kommentera här: