Hopp hopp hopp

Oj oj oj nu har vi hoppat jättemycket de senaste dagarna. Det började med träning för Pontus i torsdags, det gick fint, CC var mycket mer lydig och dampade inte runt så mycket. Vi började med att öva galopp - skritt - galopp-övergångar och sedan hoppade vi lite linjer och avslutade med att lägga ihop allt till en bana på 110cm som CC hoppade plättlätt och superfint. Jag hoppade bara banan en gång för han gjorde det så himla bra och jag ville inte trötta ut honom eftersom det var tävling gånger två i helgen. 
 
I fredags fick min lille prins vila, men vi fick föl nummer två så det hände minsann saker ändå! Beckhams syster Konfetti e: Farewell 3 - Koncerz xx fick ett litet fuxfärgat stoföl med bläs och tre vita fötter. Pappan är Dragon Welt e: Dancier - Weltmeyer. 
 
 
Nu väntar vi bara med stoor spänning på Soyas Don Juan De Hus-föl som envisas med att inte komma ut...
 
I lördags så var det då dags för debut i 110cm för herr grå. Detta gick av stapeln i Trolleholm och jag var faktiskt jättenervös... Tog ut CC alldeles för tidigt så fick skritta ganska mycket vilket jag inte brukar vilja göra för han tar slut på all sin energi när han ska styla och fara omkring, men det gick ändå bra. Johanna och Anna var oxå där och tävlade och Johanna var snäll och coachade mig på framhoppingen, guld värt! 
 
Väl inne på banan så satt jag på ett riktigt krutpaket som letade hinder som en målsökande missil, ungefär lika fort gick det oxå, men vilken kanonrunda det blev, felfria var vi oxå och det kändes så himla lätt! Så härlig känsla och jag var så nöjd med min häst och med mig själv oxå för jag red faktiskt bra. Riktigt härligt när man får det att stämma och det känns som om hinderna hade kunnat vara precis hur höga som helst! 
 
 
Eftersom han kändes så pigg och fräsch så bestämde jag mig för att rida en klass idag oxå, fast i Hässleholm istället. Han var mycket lugnare, kanske lite trött/matt? Inte för att han kändes trött men det där extra studset under dojorna var inte riktigt där och han var lixom sansad på framridningen. Jag hade lite svårare att reglera galoppen idag och det beror nog på att han inte var övertaggad och då tycker han det är jobbigt att korta upp sig och få in de där långa bakbenen under sig. Red inte fram lika länge idag och hoppade inte så många språng för ville spara på honom.
 
Väl inne på banan så var det just reglaget av galoppen som saknades, och till hinder nummer ett försökte jag korta upp honom lite men fick inte genom förhållningen och istället valde CC att hoppa av alldeles för tidigt, han tyckte det var för jobbigt att korta upp sig helt enkelt och vi hade tappat för mycket fart eftersom jag ville ta tillbaka för att han skulle klara språnget så han slog ner bakbomen rejält. I efterhand skulle jag ridit på framåt istället eftersom jag ju kände att det var svårt att reglera galoppen, men det är så lätt att vara efterklok. Just där och då ville jag inte jaga iväg honom och det var nog en god tanke och det bästa beslutet om jag hade fått igenom förhållningen.
 
Tvåan var oxå en oxer och den hoppade han fint, sen var det en väldigt märklig distans till hinder nummer tre och jag såg hästar som gick på allt från tre till fem språng där. Jag visste att jag skulle behöva ta tillbaka CC  där eftersom han är så stor i galoppen och det var oxer in, och jag fick en förhållning men det var nog inte tillräckligt och han rev trean. Kanske hade han klarat den om han hade varit som igår när han har mer tryck i sig, det vet jag inte, eller så skulle jag valt att rida framåt på fyra språng istället för fem, men vi var inte ensamma om att riva just det hindret så det var inget jag hänger upp mig på. Resten av banan hoppade han jättefint, så jag var ändå supernöjd. Han kändes inte trött heller utan det var just att det där extra trycket som gör att han orkar aktivera sina bakben saknades lite och det tror jag kommer med mer styrka och mer träning. Här ung och vi lär oss, vi åker hem en erfarenhet rikare. 
 
Nästa tävling är på lördag, så fram till dess ska vi bara precis chilla och rida i skogen. Då är det utomhus i Sösdala, första tävlingen utomhus på superlänge, sedan Champion tror jag! Ska bli intressant att se hur han tar det! 
 
Hade lyxen att ha med mig världens bästa Caroline som groomade och filmade! Här är film från dagens runda!  
 

Kommentarer:

1 Emma:

Åååh hoppas du startar senare på eftermiddagen i Sösdala, för då kommer jag o fotar dig!!

Svar: det är sista klassen så det blir nog så :-) hade varit så himla kul!!
Rebecca Joli

2 Emma:

Kan du inte messa mig när du har en ca tid? Jag jobbar till 15

Kommentera här: