Stärkande jobb

I söndags jobbade jag herr grå på töm, det är nyttigt för dem att lära sig hitta sin egen balans och jobba utan ryttare på ryggen, främst anser jag detta vara nyttigt för unga hästar, även om äldre såklart oxå mår bra av det, men den unga hästen växer och behöver inte belastas med tyngden av ryttaren varje pass, och som sagt, de lär sig hitta sin egen balans. 
 
Jag hade hela passet fokus på aktiva bakben och att få honom att jobba genom ryggen, jobbade honom även över upphöjda bommar för att få honom att vinkla sina bakben mer, han är ju svag i bakkärran och det är jobbigt för honom att vinkla dem, men det måste göras för att bli starkare. Blev mycket fin på slutet av passet så det kändes bra! 
 
Igår fick CC och tant Corint komma ut en sväng i skogen för att jogga bort lite träningsvärk. Båda hästarna var väldigt glada och pigga, men det märkts på CC att han var stel sedan gårdagen. Han knallade dock glatt på i lång och låg form medan tant C mest for omkring som ett mongo. Humor. 
 
Idag trände jag dressyr för Maja med CC, vi jobbade med övergångar och att få honom rapp. Vi gjorde mycket halt till trav övergångar och då med fokus på att han ska igång direkt, detta fick vi igenom genom att jag lade spöet på rumpan och kittlade honom lite så han sköt in rumpan lite i igångsättningen. Vi tränade oxå övergångar inom gångarterna, på långsidan var det mellangångart som gällde, med nosen uppe och framme, han får inte dyka för då tappar han bakkärran, och i upptaget ska nosen fortfarande vara uppe och framme och jag måste stödja mycket på ytter och ge eftergift på inner. Hon skällde lite på mig och sa att nu måste jag börja rida honom, nu är det slut på bebisridandet utan nu ska jag sätta tryck i honom och göra honom stark, och då måste man rida och inte bli bekväm och vara passiv, så fy skäms på mig, men nu blir det mer allvar. Jag måste driva honom uppåt och hjälpa honom att trava och galoppera långsamt med driv uppåt och inte låta honom springa på framåt vilket han gärna gör eftersom han får hjälp av farten då. 
 
Imorgon blir det skritt för hand för att jobba bort lite träningsvärk från idag, torsdag jobbar jag hela dagen så då får han vila, och på fredag ska han få hoppa, återigen med fokus på styrka och uppbyggnad. 
 
Rom byggdes inte på en dag men nog fan byggdes det! 
 
 

Kommentarer:

1 mathildaliv.blogg.se:

Så bra blogg! Kommer verkligen kika in här fler gånger.

Svar: Tack! Så roligt att du tycker det! :)
Rebecca Joli

Kommentera här: