May the horse be with you!

Idag var det äntligen dags för första hoppträningen med CC för Pontus sedan i augusti! Har längtat sjukt mycket och det var precis så kul som jag hade hoppats! 
 
Vi började med att jag breefade honom lite på vad vi gjort sedan sist, och vad planen för framtiden är, jag berättade även vad jag anser är våra svagheter/vad vi behöver jobba med. Kändes som Pontus var med på tåget och jag har fullt förtorende för hans omdöme i detta.
 
Vi börjde med att rida fram i trav och göra en övning där vi red genom hörnen på spåret över kortsidorna, och lät hörnen vara samlande och lite uppbromsande, nyttja vägen och de verktyg som erbjuds så att säga, för att sedan rida innanför spåret, styra hästen utåt och flytta den för vikten, styra tillbaka när vi kom ut på spåret och öppna upp höften inåt för att underlätta bogfriheten och få hästen att använda sig av sina bogar. 
 
I galoppen så skulle vi i princip göra samma sak på kortsidorna men när vi red längs långsidan (fortfarande innanför spåret) så skulle vi göra en avsaktning till trav med vikten på bakbenen, men utan att det blev bryskt, få hästen att stretcha halsen lite och sedan fatta ny galopp, fortfarande innanför spåret, för att sedan styra ut igen och rida hörnapsseringarna. 
 
Måste säga att jag är väldigt stolt över hur ridbar CC är och vi hade inga bekymmer med någon utav de här övningarna, sträckte lite extra på mig faktiskt för det känns faktiskt helt enormt att kunna ta åt sig hela äran av hästens utbildning själv! 
 
När vi började hoppa fram så började vi i vänster varv och travade över först en ensam bom och sedan ytterligare en bom innan ett litet kryss, efteråt var det fortsatt fokus på att rida rakt fram i galoppen och utnyttja hörnen för att sedan göra en avsaktning igen till trav på långsidan. Samma sak gjordes i höger varv och därefter upprepades allt i galopp och då skulle man rida på 5 språng mellan första bommen och hindret. 
 
När vi gjort detta några gånger och fått jämna fina språng, en rak häst efter hindret och fina hörnpasseringar så red vi i galopp på hindret i vänster varv, genom hörnen och sedan över ett plank på diagonalen. Samma sak här med fokus på att få hösten att bromsa upp i hörnen utan att man själv blir bromsande och låta banan, dvs hinderna och hörnen samla istället för att rida till samling. 
 
Avslutningsvis hoppade vi en liten bana där fokus skulle vara precis samma som genom alla övningar tidigare, nyttja banan, hinderna och hörnen för att få en bättre kvalitet i galoppen utan att bli samlande och bromsande i handen. Sista vändan låg hinderna på 100-110cm och vi gjorde det så in i bänken bra rent ut sagt! Jag red väl, och CC var superlydig och fin! Var en helt underbar känsla och det är så kul när man känner att man verkligen får till det så som det är tänkt med hela konceptet från framridning till avslutning på ett bra sätt. Jag gillar verkligen det, att Pontus har en plan med hela träningen, sen är han himla pedagogisk och noggrann och det värdesätter jag oxå. Nu längtar jag supermycket till vi sätter igång igen efter juluppehållet. men vi ska göra annat kul i jul har jag tänkt mig! Eventuellt åker vi på terrängträning inomhus och så ska vi förhoppningsvis kunna vara med i klubbens lilla cup för storhästar, Maran-hoppet. 
 
Äntligen är vi på gång igen! 
 
Dagens bild blir den här, med Starwars-tema, som tydligt visar på min extremt torra humor och är passande nu när nya Starwars haft premiär tycker jag! Och det är ju alltid betydligt lättare om hästen jobbar med en än mot en, så MAY THE HORSE BE WITH YOU! 
 
 

Kommentera här: