Glad Midsommar!

Här har inte hänt så värst mycket, Zamona har haft en vilovecka, dvs bara skrittats ut. Det behövs, även på äldre hästar. Jag är dock inget större fan av total vila i längre perioder (mer än ett par dagar) för vuxna hästar så länge de är friska och hela, speciellt inte när de som Z börjar komma upp i åren lite, utan jag tycker det är bättre de skrittas, uppsuttet eller för hand, så att de inte stelnar till i kroppen. 
 
Kontrasterna kan vara stora, ena dagen rider jag med kandar på ridbanan, nästa rider vi ut barbacka i repgrimma. Jag tror att i en bra relation med sin häst kan man göra både och. En sak behöver inte utesluta en annan. Folk tycker jag är galen som rider barbacka på min "galna" häst, de förstår inte att när hon skrittas ut kravlöst så är hon världens snällaste. Vi litar på varandra och det finns inte ett ens spänning i henne, speciellt inte nu sedan vi flyttat och hon är bekväm med att ridas ut, så var det ju inte förr. De problem vi har nu är ju att hon surnar ihop på mig när jag ställer krav och hon inte är på humör, alternativt om hon blir väldigt stressad, och inget av det händer när vi lufsar omkring barbacka. 
 
 
 
Jag är förvånad att så många kommenterar att de tycker det är farligt att jag rider barbacka. Jag är uppväxt med det då det var väldigt svårt att hitta en sadel till min ponny, så jag har ridit mer barbacka än de flesta andra. Det har gjort att jag har en sjukt bra balans, något jag har väldig nytta av även när jag rider med sadel såklart. Att sedan andra känner att de inte har den balansen när de rider utan sadel får ju stå för dem. De hade förmodligen dött om de sett mig rida Lina utan både sadel och träns... 
 
 
 
Idag fick Z vila helt, mest för min skull. Jag var hemma fem i morse och är inte så värst pigg idag. Inte bakis för jag drack inte, men trött som bara den. Istället åkte jag och Caroline och tittade när Marina tävlade Beckis i Everlöv. De vann! Så himla kul! Marina var så gullig, hon sa att hon var så glad för Beckis, och att hon fått oss som en liten extrafamilj på köpet. Blev så glad när hon sa det! Det värmde verkligen!
 
 

Kommentera här: