Utrustningen

Tänkte berätta lite om vad jag använder för utrsutning på CC och varför, tänkte det kanske kunde vara intressant för er? 
Vi börjar framifrån tycker jag!
 
På huvudet har CC ett Rambo Micklem Multi-Bridle (svart), detta för att jag tycker Micklemtränsen stabiliserar bettet på ett bra sätt utan att som tex en remont strypa luftvägarna. Den lille ringen på nosgrimman är oxå ytterst praktisk när man ska lina honom. Pannbandet har jag bytat ut till ett mycket piffigt clincherpannband från Hööks. I munnen har han ett helt vanligt mässingsfärgat (måste ju matcha spännena på tränset, hallå), tredelat tränsbett. Jag gillar tredelade bett, har ridit alla mina hästar på det och trivs med det, och verkar hästen trivas så ser jag ingen anledning att byta. CC har haft detta bettet under hela tränsvänjningsperioden oxå och har funkat bra på det. Ovanpå tränset har jag en repgrimma (främst när jag leder honom till och från ridhuset, och de första gångerna hade jag det även när jag satt/red honom och linade honom) då den är är skarpare än en vanlig grimma, så man slipper hålla i bettet. Jag vill inte ge hästen onödiga ryck i munnen, bettet ska vara en trevlig upplevelse i så lång utsträckning som möjligt. 
 
Sen har han en fantastisk tjusig reflexbrösta, och tillika matchande reflexer på benen. Varför tror jag inte jag behöver förklara närmare? Mörker, trafikerade vägar och reflexer hör lixom ihop.
 
Sen kommer vi till sadeln. Zamonas sadel var för smal redan från början och var därmed utesluten, så jag började sadelvänjningen och "hängandet" i galoppsadeln som är bomlös. Den är bra att vänja hästarna med, för den väger i princip ingenting, så är ett perfekt mellanting mellan att bara ha schabrak med en täckesgjord runt magen och den riktiga sadeln. Nu senast satt jag för första gången på honom i den riktiga, nya sadeln, som är en Ordo Equester Mars (fälttävlanssadel med singelkåpa, extra framskuren för mina onormalt långa ben). Gjorden var en Eric Le Tixerant, jag gillar de här gjordarna enormt mycket, de är väldigt behagliga för hästarna imed de fördelar trycket bättre och underlättar andningen för dem. Extremt fula, men extremt bra! 
 
Ja, mer än så behövs inte! Jo, en longerlina, och självklart ska ryttaren ha hjälm på huvudet. Jag gillar inte att ha väst när jag måste hänga på hästarna, tycker jag blir osmidig i den, men nu åker den snart på. Better safe than sorry och västen är en livräddare! 
 
Här har CC galoppsadel, micklem, repgrimma och de tjusiga reflexerna!
 

Kommentarer:

1 caroline gustafsson:

Du glömde trapets... muskelgrejen till sadeln, det är svårt att få en sadel att ligga utan framvikt när pojken är överväxt :-)

Svar: Ja just det!! Tack Caroline!!
Rebecca Joli

Kommentera här: