Gårdagen

Igår var vädergudarna på min sida! Det regnade och åskade hela dagen, men lagom till jag skulle till stallet så blev det uppehåll. Perfekt! För underlaget i paddocken är absolut bäst när det regnat.

 

Jag började med att rida Diesel. Tog ett hyfsat lätt joggingpass på ridbanan. Han har vilat ett tag, men kändes mjuk och fin. Blev inget långt pass utan vi fokuserade på att få honom mjuk och lösgjord, och fram till handen. Gick kanonbra! Unga hästar behöver stimuleras hela tiden i ridningen, speciellt om de har lite bus för sig som herr Diesel, så jag brukar ställa dem utåt ett par steg, rakrikta ett par steg, ställa inåt ett par steg, rakrikta igen och sedan göra en tempoväxling innan jag börjar om igen, en övning jag lärt mig av Lords ägare som jag tycker är superbra och går att modifiera så det passar både mindre erfarna hästar och hästar som kommit längre i sin utbildning. Gör mycket serpentiner, byter varv ofta, försöker få hjärnan att jobba så att de har fokus på ridningen och inte på att hitta på hyss.

 

Sen var det då Zamonas tur. Jag red igenom LB:1-programmet med henne. Bitvis var hon spänd, men bitvis var hon riktigt fin. Hon är svår för att hon blir så arg när man tvingar henne att jobba. Hon gillar inte när det händer för mycket. Det är något jag måste träna på mycket mer med henne. Ett bra mål för vintern tycker jag! Det handlar ju om lydighet. Hon är inte så långt kommen i sin utbildning, så hon måste betraktas som en unghäst även om hon är 11 år, och nu är det dags att sätta lite mer press på damen vad gäller lydigheten. Jag vill att hon ska svara snabbare på hjälperna och inte tjaffsa så mycket när jag ber om en ny uppgift. Hon vill inte riktigt acceptera bettet, hon gapar mellan varven och hon slår sig fri när hon tycker saker börjar bli jobbiga. Det är verkligen inte så att hon gör det hela tiden, och hon har blivit mycket bättre på att vara stadig fram till bettet, men perfekt är det inte, än. Ska även prova att rida henne på Nova-bett och se om det kan bli någon skillnad, rider henne på ett tredelat sprenger nu och det funkar bra, men kan ju vara värt att prova något annat. Var iaf nöjd med henne. Halterna blev helt perfekta, alltid något! Älskar mina häst fast hon är lite knäpp!

 

Kommentarer:

1 Camilla Robertsson:

nu har jag glömt en sak. har du betäckt zamona i vår? eller har du planer på att göra det nästa år? och varför då, hon ser ju mycket rolig ut att rida och tävla? :)

Svar: Hon är betäckt och ska snart på 90-dagarskontroll. Får se om jag betäcker henne nästa år eller om jag låter det gå ett år emellan igen. Hon är fantastiskt rolig att rida, men hon blir väldigt väldigt stressad ute på tävling och kommer inte till sin rätt. Jag tycker inte om att se henne så stressad heller. Men vi får se, llite har hon ju tävlat, och ibland går det bra, men det är så mycket från dag till dag när hon är iväg och har hästar och folk omkring sig. Det är synd, för hon har massor med kapacitet. Men hon trivs med att vara mamma, så hon får vara det :)
Rebecca Joli

2 Camilla Robertsson:

okej, då var jag rätt ute! då förstår jag hur du resonerar :)

Kommentera här: