Årskrönika

Dags att se tillbaka på året som gick. På det hela taget har det varit ett år fyllt av mycket otur, men oxå mycket tur. Vi börjar från början, med att kolla tillbaka på mina nyårslöften för 2010.

Så här såg mina nyårslöften för 2010 ut:

1. Zamona ska starta fälttävlan och starta 110 hoppning.
Detta nyårslöfte blev ju tyvärr in te uppfyllt främst för att hon skadade sig. Istället har vi kommit längre i vår träning och hon har iaf nollat en 105cm klass.

2. Jag ska köpa ny motorcykel.
Ja, en ny hoj blev det ju, tyvärr satta konkursen på jobbet käppar i hjulet och jag hann inte få den klar för gatbruk innan sommaren. Jag körde dock en del bana med den, och hann med ca 400 mil på den iår trotts allt. Sålde den i höstas.

3. Börja bli bättre på att skriva här...
Det här löftet måste jag väl ändå säga att jag uppfyllt. Startade om bloggen och har blivit mycket bättre på att skriva här iaf den sista delen av året.




Annars började ju året med att jag jobbade dubbelt, både på mitt jobb som hundförare på nätterna och hos internationella fälttävlansryttaren Anna Nilsson på dagarna. Zamona stod uppstallad hos Anna, och jag tränade för henne. Hon är fantastisk! Jag är jätteglad att jag lärt känna Anna. Hon är ett fantastiskt stöd och är det något jag undrar kan jag alltid vända mig till henne.




I februari fick jag dessutom rädda ett gäng poliser i nöd! Läs mer om min hjälteinsats här:

http://www.skanskan.se/article/20100214/MALMO/100219806/1057/*/vakthundar-attackerade-och-bet-cyklist

http://sydsvenskan.se/malmo/article629652/Cyklist-attackerad-av-vakthundar.html

Blogg rebeccajoli :Rock & Roll Racing, Hero of the day!


Det var även dags för den efterlängtasde hästfesten i Scandinavium, GBG Horse Show! En helt fantastisk helg som jag sent kommer glömma. Lördagen bestod av shopping, Gbg Trophy och Kür. Höjdpunkten va helt klart Frieserhästen Fryso Huys Cas som gjorde en fantastisk uppvisning helt i klass med halvbloden! Fantastiskt att se något annat i världacupen! Under söndagen kollade vi på YR-finalen, Speed-hoppningen och Världscupen i hoppning. Men höjdpunkten för den här dagen va utan tvekan frihetsdressyren! Helt otroligt att se en man hoppa upp barbacka på en häst utan träns eller något och göra piaff och passage, precis som världsstjärnorna kvällen innan, fast utan kandar och 2cm sporrar! Det va under den här helgen jag oxå såg Algot för första gången, och föll pladask!




I mars vann jag en träningshelg på Strömsholm för Team Leksand. Tyvärr skadade jag mig under MC-mässan i Köpenhamn helgen innan. Läkarna trodde det var ett ledbans som var av och rekomenderade att jag skulle ha foten lindad och jag planerade att rida ändå. Dock ringde de från akuten onsdagen innan avfärd och berättade att de eftergranskat mina röntgenplåtar och att jag brutit foten och behövde komma in akut för operation. Skadorna var mycket värre än de först befarat eftersom jag gått på min brutna fot och operationen var komplicerad. 8 veckor i gips låg framför mig, och därefter rehabilitering. Det blev inget Strömsholm.

Blogg rebeccajoli :Rock & Roll Racing, Jag VANN!!

Min fina vän Annah tog hand om Zamona till mig under tiden jag va gipsad, och Marie tog hand om mig. Hon agerade dagmamma och hjälpte mig ta mina sprutor eftersom jag är spruträdd. Det är inte många så fina vänner man har kan jag säga. Annah och Marie, ni är fantastiska!

Blogg rebeccajoli :Rock & Roll Racing, Swishan och jag


En annan sak som jag sent kommer glömma:
Under Världscuptävlingarna så Svantes martingal lossnar efter andra hindret och han MÅSTE rida nolla för att gå till final, och han klarar det! Helt fantastiskt! Slutar på en 7eplats efter 2 dubbelnollor och är klar till final! Roffe går in och gör en klockren runda med Casall, och slår Jessica Kürten med -0.10s i omhoppningen och VINNER!

Och vilken final det blev!

Jag var nästan säkert på att Mc Lain Ward skulle vinna hela världscupen men hans häst Sapphire blev diskad. Ekipaget låg i ledningen efter fredags finalrunda. Sapphire var uttagen för att undersökas med termografikamera som mäter temperaturen i huden med en hundradels grads exakthet. Testet görs för att kontrollera om hästar har utsatts för någon yttre påverkan. Ett område på hästens vänstra framben visade så mycket ökad känslighet att hästen enligt regelverket måste diskvalificeras. FEI har särskilt betonat att det inte finns någon misstanke om oegentligheter. Därmed var min tippade vinnare ute ur spelet.

Våra svenska ryttare gjorde en väldigt bra insats som kom till final. Roffe rider fantastiskt bra, jag är dock lite besviken på valet av häst. Visst har Quintero visat framfötterna den senaste tiden, men jag hade hellre sett Roffe rida Ninja i finalen. Men Roffe känner ju trotts allt sina hästar och trodde han mest på Quintero så gjorde han säkert rätt.

Svante och Caramell har ju varit helt otroliga i den här finalen! Vilken häst! Så oerfaren och går in med endast trvå nedslag i den sista finalomgången. Där satte dock mjölksyran in och Caramell blev trött. Tycker ändå att en 20:e plats är jättebra för en sån grön häst! Ser fram emot att följa det här ekipaget i framtiden. Sen är det ju extra roligt att Caramell är en Cardentoavkomma, eftersom jag så gärna vill betäcka Zamona med honom.

Luciana Diniz gjorde en superinsats och är verkligen någon som jag fått upp ögonen för! Tappade andraplatsen i sista omgången och slutade som 4a. Verkligen bra jobbat!!

I den avgörande rundan tog Marcus Ehning över ledningen på totalt sex fel efter en nolla med Plot Blue i den sista finalrundan. Marcus var en välförtjänt vinnare enligt mig. Han rider sinnesjukt snyggt och väl avvägt i alla situationer. Sådan ridning ska belönas.




Nåväl. När jag väl var på fötter och kunde börja rida igen blev Zamona halt. Först på höger bak, sedan efter några veckors vila började hon markera fram, ena dagen på ena benet, andra dagen på andra benet. Först trodde jag att hon sträckte sig i hagen, men när det inte gick över så åkte jag till kllinik med henne och det visade sig att hon hade hovledsinflamation. Veterinären var inte speciellt hoppfull, och sa att inflamataionen satt så komplicerat att risken fanns att hon aldrig mer skulle kunna ridas. Jag var förtvivlad, men bestämde mig för att göra det bästa av situationen och betäcka henne. Algot blev den lyckliga pappan.



Marie flyttade Greven till mig i maj och batman kom på sommarbete hos oss. Vi var ett riktigt bra team och vi beslutade oss för att bli de första i Sverige med en ny sport! Inlines bakom hästar, över hinder! Vi köpte speciella inlines från USA som är terränggående och träningarna började. Riktigt roligt och något vi verkligen hoppas kunna utveckla mer under nästa år.

En annan höjdpunkt under sommaren var ju såklart teamchasingen! Radical Riders som vårt lag kallas gjorde debut under världscuptävlingarna på Ribban och tog en andraplats! Under hoppderbyt på Bosjökloster vann vårt lag, då endast bestående av Marie och Josefine då Zamona totalt ballade ur. Under SM blev det en välförtjänt 4eplats!



Efter en buttabehandling och alternativ behandlilng med bland annat Theta och Natural Balance-skor så blev Zamona ändå friskförklarad, och veterinären konstaterade att det var ett under. Vi hade inte ens behövt spruta henne. Äntligen kunde jag börja sätta igång henne helt. Första tävlingen gick åt skogen. Hon vägrade ut sig i båda klasserna och jag misstänkte att hon fortfarande hade ont. Kollade upp henne men hon var ren. Den här gången var det självförtroendet som spökade. Hon kom igen med kraft i Allsvenskan, och tillsammans med mina fina lagkamrater kom vi till final där vi hamnade på en 9eplats.



Under hösten visade även Algot framfötterna som avelshingst vilket gjorde mig extra glad då alla som kritiserat mitt val av hingst fick sig en liten knäpp på näsan. Han hade totalt 22 avkommer under 2010, 3 av dem gick till riksföl och ett blev bästa hoppföl samt BIS och ett annat kom på 3:eplats. Så här skrev Ridsport:

Hingsten Algot godkändes på prestation och hade tre avkommor till Riks, en prestation efter få betäckningar förra året. Ägarna till Algot, Johan Antonsson och Kristina Krause, visade sitt hingstföl undan stoet Nicolina. När två av tre Algot-avkommor visats var glädjen och rörelsen påtaglig. När deras eget odöpta hingstföl gick i topp blev det stort jubel. "Ädel, elegant, jämn med god resning, skritten taktmässig, traven vägvinnande, galopperar över mycket mark och är reglerbar i god balans - en supertalang för hoppsport".
Best in Show gick även här till hoppfölet.



Annars präglades hösten mest av terrängträningar, tyvärr blev det inge jakter iår, men tror itne Zamonas psyke hade klarat av det. Marie hann även flytta och komma tillbaka igen, och oturligt nog kom snön mycket tidigare iår än förra året. Förra året red jag sista terrängträningen under lucia-helgen, iår kom snön redan 21 oktober. Detta har ju gjort att hösten blev kort, och vintern väldigt lång...



I december sen kom två tillskott till stallet, fullblodstoet Linañina och åsnan Ior! Vi hälsar dem välkomna och ser fram mot ett nytt år i deras sällskap!



 

För 2011 har jag följande önskningar och manifestationer gällande hästarna:

Zamona kommer föla, bekymmersfritt och utan komplikationer. Hon och fölet kommer vara friska och hela.

Lina kommer trivas bra och vi kommer ha mycket kul ihop på tävlingsbanorna.

Min mor kommer känna sig trygg och ta upp sin ridning igen.

Marie, Greven, Josefine och Batman kommer klättra ytterliggare i klasserna och utvecklas tillsammans.

Radical Riders kommer vinna SM i teamchasing.

Strandängen galopp ska bli en ny mötespunkt i södra Sverige för galoppsporten.

Jag vill utvecklas som ryttare, gärna ta tag i det här med att börja träna för någon, och hitta en egen gård!

Och framför allt, jag önskar mig ett skadefritt OCH bekymmersfritt år!

Kommentera här: