Hingstfunderingar inför framtiden

Jag kan inte låta bli att sitta och fundera över eventuella framtida hingstval. Nästa år kommer bara Zamona betäckas, och då kommer jag använda det strået jag har kvar av Diamant de Semilly. Jag kan dock inte vara ett dugg säker på att hon kommer ta sig på ett strå en gång till, hon blir äldre, och dessutom är det ju helt omöjligt att veta om någon utav simmarna är så pass levnadskraftig att den tar sig hela vägen till ägget. Jag hoppas såklart på samma tur en gång till, men det är bäst att ha en hingst i reserv. 
 
Jag kan ju inte heller låta bli att fundera på eventuella hingstar åt Itzy och Harley, även om de kommer tävlas och inte betäckas. När man sitter och bläddrar bland hingstar, och man ser massa fina unghästar, så spinner ju tankarna igång. 
 
Jag var faktiskt helt bestämd över vem jag skulle betäcka Zamona med om hon inte tar sig på strået, men så kommer ju fler alternativ upp och man börjar fundera. Första valet låg på Balou du Rouet, han har visat sig vara en fantastisk förärvare och ligger sjua på världsrankingen. Dessutom så sägs det att han har väldigt bra semin. 
 
 
 
En annan hingst som absolut bevisat sig inom avel och som nog skulle producera en högst intressant fälttävlanshäst tillsammans med Zamona, och även Itzy, är Irco Mena. Han har ett avelsindex på 147 i hoppning, och med mycket fullblod på mödernet blir det en häst med så mycket blod som önskas inom fälttävlan. Det som oroar mig lite är att just allt fullblod kan slå igenom och kanske ge en lite lågställd och gracil häst, men funderingen finns.... 
 
En annan gammal herre med ett galet bra hoppindex är Iowa, Iowa är en hingst som fått oförtjänt lite uppmärksamhet, med egna prestationer på absoluta toppnivå och avkommor som liksom sin far nått världstoppen. Iowa sägs förärva bra galopp, teknik och ridbarhet, och det är ju sånt man aldrig får förmycket av. Han har dock väldigt skarpt blod bakom sig, och jag har sett en och annan avkomma som kanske fått en del av den egenskapen. 
 
Ytterligare en herre med prestationer på elitnivå är Spender S. Han har ett index på 141 i hoppning och även han har ju flertalet avkommor som presterar på högsta nivå, även i fälttävlan. 
 
Av det yngre gardet finns det även där några intressanta hingstar. Jag gillar Incanto VDL väldigt mycket, och han är även intressant för Itzy. Han har en väldigt intressant stam, har bra galopp och hoppar med lätthet. Crusador Ice har ju varit en favorit hos mig sedan långt innan han blev godkänd och är fortfarande. Casanova Hästak är även han en hingst som jag är väldigt förtjust i, han kan ju dock inte användas på Itzy eftersom hon är e: Cosmeo, men han är intressant till både Zamona och Harley. Gisborne VDL är en hingst som jag gillar stammässigt, och även för att han har genomgående bra gångarter och är egentligen en kandidat till dem alla tre. Chacfly och Hicksteadt White är oxå intressanta bekantskaper som är väl värda att hålla ett öga på. 
 
Cornet Obolensky-blodet är ju verkligen i ropet, och jag måste säga att jag är väldigt förtjust i Cristallo I. Han är en mycket komplett hingst som man får kalla dubbeltalang. Han har lämnat avkommor som går både dressyr och hoppning, och jag tror det är en hingst vi kommer få höra mycket om i framtiden. Jag tror att Cristallo I och Come il faut kommer vara Cornets stora framgångssöner. 
 
 
Till Itzy funderar jag på om man inte gör klokt i att använda Diamant-blodet eftersom jag gillar Casanova. De ättlingar som just nu är mest intressant för hennes del är Favorit Ask och I'm Special de Muze. 
 
Till Harley funderar jag på att i framtiden använda Contendro I eftersom Harleys bror efter honom verkligen är superfin. En annan högst intressant hingst till henne är Zirocco Blue. Både Zirocco och Contendro I kan ju ge små hästar, men med Harleys storlek är jag inte det minsta orolig för det. Hasard är oxå en hingst som hade varit lite intressant till Harley, det hade blivit linjeavel på Heartbreaker och så hade man fått in lite av Voltaire-blodet.
 
Sen är det ju så att jag är löjligt förtjust i Algot fortfarande, och han är faktiskt en hingst jag gärna kunnat använda på dem allihopa igen. En bättre Cardento-son finns inte, med egna prestationer i internationell 160 med hela tre olika ryttare, och som själv hoppade 10-10 som treåring. Att han är är liten skrämmer säkert många, men inte mig. Dessutom har han ju ett fantastiskt temperament. En hingst som liksom Iowa är underskattad.  
 
 

Kommentera här: