DR+

Jag har nyss kommit hem från två veckor i militären, vi har haft en jättestor övning tillsammans med andra regementen i Sverige. 
 
På hästfronten då, Itzy vrickade sig i hagen och fick vila veckan innan jag åkte på övning, hon var inte halt längre, men eftersom det skulle bli 3v utan ridning innan jag kom hem fick hon gå på ett lite tidigare sommarlov istället. Tråkigt nog innebar det att det inte blev någon start på Grevlunda som jag planerat, men det går fler tåg. Jag stressar inte. Innan hon lyckades med sin vrickning hade vi genrep på Magic Park och hon var superduktig, så det känns som hon gjort sig väl förtjänt utav vilan nu. Man ska skynda långsamt med de små. 
 
Harley är uttagen till Lövsta Star som är en satsning från Lösta stuteri att behålla de bästa stona i avel, därför har hon betäckts med Karmel v/d watering som jag tror är en fin häst för framtiden. Harley är konstaterat dräktig på 30 dygn. 
 
Karmel van de watering
 
Zamona är även hon dräktig på 30 dygn med Emmerton VDL. Hon hade tvillingar så vi fick klämma den ena men det har gått bra verkar det som! 
 
Emmerton VDL
 
Otto är pigg och kry, han är inte alls halt och hans has har läkt fint. Han och monkan har oxå fått komma ut på bete. Först gick Zamona och Otto i en hage, och Harley, Itzy och Fia i hagen bredvid, men Itzy var inte snäll mot Harley så hon hoppade in till Zamona istället. Som tur var gick det jättebra och det kändes nästan lite ledsamt att dela på Otto och Harley för de fann varandra på den korta tiden. Men Otto får snart en ny kompis i hagen, och Harley har fått flytta in till Fia och Itzy igen. Ikväll stod Itzy och Harley och kliade varandra så de är nog vänner igen. 
 
Zamona och Otto
 
Harley och Otto
 
CC lyckades med bravaden att kasta sig in i en gjuten betongkant som såklart träffade rakt på båda senorna bak. Han var tokhalt och svullnade upp snabbt och jag fick panik och bröt ihop fullständigt. Veterinären kom ut men kunde inte göra mer än att säga åt oss att kyla i 48h och sedan ha värme på området för läkeprocessens skull. Jag befarade en gaffelbandsskada, alternativt senskada framförallt på höger bak som tog den värsta smällen, men det verkar (peppar, peppar) som att det är en blödning i huden istället. Svart på vitt får vi se med ultraljud. Dock är han inte halt längre och jag har fått ordination att skritta igång honom igen. 
 
CC får beta lite
 

Kommentera här: