En väldigt händelsefull vecka

Ja mina vänner,de flesta utav er firar säkert valborg idag. Jag hade till en början en plan att göra det jag med, tillsammans med min vän Evelina Sparv, men ja gfick punktering på bilen och fick bli hemma. Nu i efterhand tror jag inte att jag hade varit något vidare sällskap ändå, är helt slut efter den här veckan som både inneburit ups and downs....
 
Vi börjar då med CCs planerade återbesök som jag skrev om sist. När jag postade inlägget tänkte jag att jag aldrig skulle skrivit om det för att jag garanterat skulle få skriva något negativt i efterhand. Jag är lite vidskeplig av mig och vill inte jinxa saker. Tänk så rätt jag hade. Kommer till stallet och ska köra CC, kollar till honom och han ser ut att må bra, han och Zamona och Otto fick vara inne för det var fruktansvärt väder. Kollar in till Z och Otto och ser världens största sår på Ottos has. Får panik, ringer Staffan och frågar om jag får komma med honom istället för CC, vilket jag får. Väl där konstaterar Staffan att det är för djupt för att han ska kunna göra en fair bedömning, och skickar oss vidare till HBG. Där konstateras att bursan är sönder och det blir operation. Kör hem utan fölis och en stor klump i magen. Vid 23-tiden har han vaknat och veterinären ringer för att berätta läget. Förrutom bursan så är det även ytliga skador på ytliga böjsenan, och ett löst fragment i hasen som sitter i tillväxzonen och som de ej kunnat plocka bort. Veterinären är ändå positiv och tror han kommer bli bra. Dagen efter får jag hem honom, och hela veckan har han sprutats två gånger om dagen av mig intramuskulärt, och en gång om dagen av vet intravenöst, med penicillin. Detta har resulterat i en väldigt förbannad fölunge som inte alls är så pigg på människor längre. Så tråkigt, han som var så himla social.... Men jag ska fjäska för honom tills han förlåter mig. 
 
 
Det som var lite kul i allt elände är att både Staffan och personalen på HBG tyckte Otto var väldigt fin och jag fick även rekomendation att hålla honom som hingst, och det är ju min plan så det är jätteskoj att få höra det! De trodde knappt på mig att han bara var 2v heller, han är ju gigantisk! Älskade Otto! 
 
Veckan har alltså mest bestått utav sprutor och veterinärbesök, och jobb för min del, hästarna har fått vila sig i form mer eller mindre, Itzy fick någon tur i skogen men mer än så har inte hunnits med. 
 
I fredags var det dags för Harleys treårstest. Hon skötte sig så himla bra, och fick med sig ett hoppdiplom hem! Hon blev även klass 1 som gångartstalang!
 
 
 
Följande poäng fick hon:
 
Typ: 8,5
HHB: 8
Ext: 8
Skritt: 7
Trav: 7
Galopp: 8
Teknik och förmåga: 8
Temperament: 9 
 
Ridprovet gjorde hon med bravur och blev godkänd. Numera delar de ju inte ut poäng där men vi fick fina vitsord med oss hem, bland annat att hon är välbalanserad och bär upp sin ryttare bra, och har förtroende för ryttaren. 
 
 
 
Uppförande får hon helt jklart en 10:a på! Så himla duktig! Tänk, för två månader sedan var hon typ en vildhäst, och nu är hon på Flyinge med allt vad det innebär och gör en sån här prestation! Så stolt! Men stoltast var nog ändå mor, som grät av glädje, och hoppade omkring på läktaren när domaren läste upp poängen! 
 
 
 
Efter testet lämnade jag henne på seminstationen, hon är uttagen till Lövstas statsning för att ha bra ston i avel, Lövsta Star, och kommer betäckas med Karmel v/d Watering. Dessutom är hon ju berättigad till stimulanspaketet eftersom hon är diplomsto. Nu hoppas jag verkligen att hon blir dräktig, och att vi får ett fint litet mörkbrunt föl nästa år! 
 
Förrutom Harley visade vi ytterligare 10 hästar, alla ston, och fick totalt 4 hoppdiplom med oss hem! Jättekul att få vara med och visa så fina hästar, speciellt när man följt dem hela vägen! 
 
Idag var det Itzys tur att bekänna färg, igen! Det kan tyckas hårt att tävla en fyraåring tre helger på rad, men det är en tanke med det. Hon behöver komma ut och vänja sig vid miljön, och därav har hon bara gått en klass per gång. Idag var det verkligen ett mandomsprov! Första gången hon gick 90cm, och det var superspektakulära hinder och svåra vägar. Dessutom är miljön på Stensäter lite åt det internationella hållet med reklam-banners runt hela banan och tält vid sidan om osv, men Itzy bara går in och kör! Hon var spänd när jag började rida, men sen fokuserade hon på uppgiften. Hon blir lite het nu, och jag har svårt att bromsa upp henne, även om jag gjorde det mer idag än förra helgen. Man fick hoppa två rundor om man inte var felfri, och vi fick med oss hinder nr 2 första rundan, det var ett räcke som stod vid ett publiktält som var ur vänstersväng, eftersom styrningen till vänster inte är helt hundra så visste jag att det skulle bli svårt, dessutom spände hon till lite och då föll en bom. Andra rundan hoppade hon den vägen galant, men istället fick vi med oss sista hindret, och då tror jag att det var lite slut på bensin, för vi kom inte fel eller konstigt, men 16 språng är rätt mycket för en så grön häst. Jag var i valet och kvalet om jag skulle hoppa om, men jag ville verkligen ge henne en chans till på den här lite spektakulära banan, och jag tror att det var rätt beslut eftersom jag är hundra procent säker på att hennes självförtroende växte enormt. Mycket duktig och nöjd häst som sedan avslappnat kunde skritta av. Jag är så stolt över henne! 
 
Nu ska Itzy få vila från hoppningen lite, det blir markarbete och kanske lite jobb med bommar osv, blandat med skogsturer. Nästa utmaning blir P&J på hemmaplan den 18/5 och därefter debut hemma i 100cm. Efter det blir det vila medans jag är i militären, och sen väntar Grevlunda GP och därefter sommarlov för lilla Itzy! 
 
CC ska göra ett nytt försök att åka på återbesök i veckan, och Zamona ska köras till seminstation hon oxå. 
 
 

Kommentera här: