Treårstest

 
Nu har lilla Itzy Bitzy också gjort sitt treårstest, och jag är så himla stolt över henne! Hon var så spänd men gjorde det ändå så himla bra. Spändheten avspeglar sig lite i betyget, och det kostade oss diplomet, men det kan jag leva med, för jag är så himla glad att hon skötte sig som den stjärna hon är!
 
Jag tycker ju personligen att jag är värdelös på att knoppa, men Johanna och Anna tyckte minsann jag hade gjort ett bra jobb, bara det är ju ett kul sätt att börja dagen på! Mätningen gick fint, 166cm mäter hon.
 
Hon var ju som sagt väldigt spänd så hon visade inte upp varken de absolut bästa gångarterna eller sprången, men så är det ju och hästen bedöms så som den visas och som den är för dagen, och jag tyckte hon blev rättvist bedömd. Det enda jag tycker är lite tråkigt är att hon inte fick en 8a på benen, det fick Spånet trotts att hon var något utåttåad och gracil, och Itzy var ju enbart gracil. Nu hade det inte gjort någon skillnad ändå vad gäller diplom eller ej men ändå. Följande var hennes omdöme:
 
"Då har vi sett katalog nummer 37, det är ett sto som mäter 166cm. En tilltalande ädelhet, hon har fått 8 på sin typ. När det gäller huvud hals och bål så har hon en något brant bog och en något lågt ansatt hals, hon har fått 7 här. När det gäller benen så är hon gracil, men korrekt 7,5. Skritten är ren men kort, lite spänd över ryggen 6,5, detsamma gäller traven, den är ren, kort men spänd över ryggen 6,5. NBästa gångarten är galopp där får hon en 7a, lite problem med balansen det blir nog bättre under ryttare. Det ger 42,5 poäng som gångartstalang.
 
I hoppningen så har hon visat prov på ett gott temperament, hon är ju väldigt försiktig men ändå orädd. Hon har ganska snabb reaktionsförmåga, hon är mjuk och elastisk i kroppen. Hon har ett språng som är något större än medelhästen, har bra fram och bakbensteknik men kunde vara lite rundare i ryggen i språnget, men språnget är ändå runt så hon får gott om plats till frambommen och når ändå över. Får betyget 8 - 8, 45,5 poäng, klass 1"
 
Det här var typ jag...
 
Sen var det dags för ridprov, jag och Anna hade en deal att om hon fick diplom skulle Anna rida och fick hon inte det skulle jag rida, så det var bara att dra på sig ridbyxorna. Hon var ju spänd såklart, och fick en liten härdsmälta vid ett tillfälle. Tyckte själv inte alls att det gick bra för jag vet ju hur fin hon känns att rida när hon är avspänd, men domaren var imponerad.
 
Det första hon sa när jag började lina henne var "Varför fick inte denna diplom?" och det är ju kul att höra, hon tyckte inte heller att Itzy var gracil, hon tyckte hon var benad för sin grovlek, och eftersom hon även är exteriördomare, och dessutom en nitisk sådan,  så blev jag ju glad att höra det.
Vad gäller ridningen då så sa hon att hon tyckte jag gjorde ett jättebra jobb och visade henne på bästa sätt, hon sa att det inte är lätt att visa en häst som är så spänd men att hon tyckte jag gjorde ett fint jobb. Hon tyckte att det syntes väl att hästen var bra skolad och hon sa att jag var modig, haha,  "om du fortsätter rida henne såhär kommer hon bli jättefin". Vi fick 7 - 6,5 i ridningen och det är jag jättenöjd med, det var långt över förväntan faktiskt, var överlycklig! framförallt känns det kul att hon tyckte jag gjort ett så bra jobb med henne.
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: