Tack!

Tack för er sympati, det uppskattas.
Igår hade jag inte så mycket lust att skriva något, som ni säkert förstår, så jag har desto mer att ta igen idag!

I tisdags var det hoppträning för Thord. Vi började rulla över ett litet kryss och fokus låg på att hålla samma galopp före, över och efter hindret. Gick faktiskt ganska bra! Lina vill rusa lite i början men sen rullade vi på.

Vi avancerade övningen genom att rida på krysset ur en snäv högersväng och efter hindret rida öppna och därefter volta. Sjukt rolig och nyttig övning måste jag säga!

Nästa uppdrag var av samma karaktär, fast vi kom ur vänstersväng över en oxer och därefter öppna på böjt spår till höger. Här fick man verkligen rida, och det är ju till min fördel, ju mindre tid jag får att tänka på hindret desto bättre. Inga långa galoppsträckor, det vill vi inte ha!

Avslutade med att hoppa en linje med räcke-21m-oxer på båda håll. Oxer in var jag tvungen att rida på 6 språng för att få en bra ridning, men på andra hållet gick det bättre på 5. På linjer vill ju Lina gärna rusa de sista 2 sprången, vilket sabbar hela min avståndsbedömning. Därför fick jag order om att tillrättavisa henne bestämt, men med ett leende. Sagt och gjort, när hon rusade satte jag till en ordentlig halvhalt och log med hela huvudet, och det funkade kanon! Sen rullade Lina på mycket bättre, och klarade hålla samma längd på sprången! Nöjd med träningen, och endast en bom trillade, och det var när det va räck ut ur linjen och Lina själv bestämde farten, dvs innan den leende halvhalten. Läxa till nästa gång, tempoväxlingar. 5 skrittsteg, 5 travsteg, 5 galoppsprång, 5 travsteg, 5 skrittsteg och så om igen.

Igår följde min fina kollega med till stallet för att rida Lina medan jag red Z. Vi red i hagen och CC fick vara själv i sin hage så länge. Det gick bra ur alla aspekter! Lina gick fint med Shana, Shana tyckte det var kul, Zamona uppförde sig kanon, både i trav och galopp och CC klarade sig bra på egen hand i hagen!

Efter att stallet var fix och färdigt och hästarna ridna så körde jag till Västerstad för att visa lille Diesel för en kompis som kanske är intresserad. Var ju ett tag sedan jag red honom sist nu, han har haft sommarlov, och så har han blivit långerad ett tag och jobbad från marken. Nu var det dags för piloten! Han hade blivit fet. En riktig köttbulle! Linade honom först och jäklar vad han hade sprattel i benen! Men när jag satt upp uppförde han sig bra. Han kändes enorm! han är ju rejäl, men nu med hans "sommarkilon" blev det helt galet stor skillnad jämför med mina damer. Han var lite spänd till en början. Vi var dessutom tvugna att vara i ridhuset eftersom det blev mörkt ute, så han fick inte riktigt plats, men sen släppte han i ryggen och jobbade på fint! Hoppas tjejen som tittade vill ha honom!

Lite film blev det, kan se om jag får fatt i den däringa kamerasladden snart! Tills vidare, något gammalt i vanlig ordning!


Kommentera här: