Åsikter

Ja, mina hästar vilar fortfarande tråkigt nog. Den som är mest på "G" är Itzy som promenerats med riktig sadel (har ju haft galoppsadeln innan) och träns. Hon är så duktig. Z är dock superfin i benen nu, så kanske vågar mig på att skritta en runda i helgen... Får se. CC är mycket bättre, hoppas även han är ohalt i helgen. 
 
Anyhow. Även om jag inte rider så är jag ju inte helt off vad som händer i ridvärlden. 
 
Veckans stora snackis har ju varit att 4-åringarna ska tävla på Falsterbo. Oh herregud vad folk förfasats över detta faktum. Jag orkar inte. Varför hispar folk upp sig så mycket? 
 
Det folk säger är att hästarna kommer pressar för hårt för att uppnå Lilla Lisa i skogens Falsterbodröm, men jag ser några problem med detta. 
 
För det första. Som jag förstått det hela så är det totalt 20st fyraåringar som kommer få starta. Dessa fyraåringar har två kvalchanser, antingen JumpClubs stora tävlingar eller Grevlundas. De flesta lär bara åka på en utav dem. På dessa två kvaltillfällen ska alltså ens tämligen nyblivna fyraåring lyckas ta sig runt väldigt pyntade banor på ett så trevligt och felfritt sätt att de blir en utav, låt oss för enkelhetens skull säga, tio hästar som går vidare till Falsterbo. Med största sannolikhet kommer ungeför 90% av alla fyraåringar som startar på dessa två tävlingar ridas av proffs, som jobbar med att utbilda unghästar. Oddsen för att Lilla Lisa och hennes halv-hyfsade häst som hon med största sannolikhet själv utbildat, ska kunna glänsa så pass i detta startfält att de går vidare trill Falserbo finner jag föga troligt. 
 
Jag vet inte, det kanske finns några mirakelknep som Lilla Lisa känner till som inte jag gör, men att utbilda en så ung häst på så kort tid att man kan mäta sig med proffsen vad gäller utbildningen redan i juni månad känns inte som något var och varannan lyckas med. 
 
Det är ju klart det finns idioter som säkert kommer försöka, men jag hoppas och tror någonstans att de flesta människor vid det laget insett att det inte är så himla lätt att utbilda en unghäst som det kanske låter.
 
Rent krasst så kommer 4-åringarnas Scandinavian Open bli mer eller mindre en försäljningsmarknad för unga, talangfulla hästar (inte de bästa skulle jag tro, för de lär få mer tid på sig) som rids av proffs och unghästutbildare, inte av Lilla Lisa och hennes entourage. 
 
Det som möjligen kan orsaka att hästarna pressas för hårt är de hästägare och uppfödare som glatt hejjar på de anlitade proffsen, de vill såklart ha snabba resultat, som alltid. Men jag tror faktiskt inte många utav dessa professionella ryttare som kommer rida Falsterbo på fyraåringar går ut på en häst som inte är redo för uppgiften. 
 
Nä, chilla på kakan alla upprörda där ute, ingen kommer tvinga er att starta era fyraåringar i Falsterbo. 
 
 
 
Sen är det det här eviga tjatet om att bettsla upp pch använda sig utav hjälptyglarav diverse slag. 
Jag väljer att kalla dem stjälptyglar och de är i prinip bannlysta i min närvaro. Enda gången jag kan gå med på att ha någon form av hjälptygel är om man rider en häst som reser sig, då kan man släng på en graman som nödbroms om den reser sig, thats it. 
 
Om folk lade alla de där pengarna de lägger på stjälptyglar, diverse bett, nosgrimmor och annat tjaffs på att antingen lämna sin häst på utbildning hos ett proffs eller på ridlektioner så lovar jag att problemet skulle lösa sig tämligen snabbt. 
 
Det finns några ledord man alltid ska tänka på när man utbildar en häst, vilket man gör HELA TIDEN: 
 
- Övergångar
- Övergångar
- Övergångar
 
...i tusental! Det är med övergånar och en mjuk men konsekvent ridning du får en lydig häst. handen ska ge ett stöd men aldrig dra, den ska vara rörlig, och mjuk samtidigt som den guidar hästen till en korrekt form. En häst kan aldrig ridas i form framåifrån, det måste komma bakifrån. När du aktiverat hästens bakben, fått den att jobba med ryggen, och ger den en mjuk och konsekvent kontakt i tyglen så kommer hästen gå i en bra form. Så enkelt är det.
 
En annan sak som just övergångar kräver, är att hästen svarar lika snabbt framåt som när du tar en förhållning. Hästens reaktion ska komma direkt.
 
Du ska traggla de där förbannade övergångarna tills du bara behöver nudda med skänkeln och lätta aningen handen för att hästen ska bjuda framåt, likväl som du bara ska kunna spänna magmusklerna för att den ska ta en halvhalt.
 
Det finns inga genvägar. Skenar hästen när ni är ute i skogen och galopperar så har du gjort för få övergångar, då hjälper det inte att bettsla upp. Nya prylar kompenserar inte för att du varit slarvig i din utbildning av hästen. Och som sagt, vi utbildar dem HELA TIDEN. En häst är aldrig full-lärd, precis som vi ryttare aldrig är det, och den lär sig ovanor precis lika snabbt som den lär sig bra saker.
 
Det är inte hästens fel om den inte är lydig jämt, det är ditt. Bara ditt. Det är ett kvitto på att du inte gjort ditt jobb ordentligt från början. 
 
Straffa inte hästarna för era misstag. Gör om, gör rätt. 
 
 
 
 

Kommentera här: