Fälttävlanstrofén

Igår var det årsmöte på klubben, och jag fick äran att bli tilldelad årets vandringspris för fälttävlan, Fälttävlanstrofén. Jag känner mig verkligen hedrar, att få mitt namn ingraverat med ryttare som ridit EM, det känns verkligen superkul! 
 
Många tänker säkert att det inte är någon vidare bedrift eftersom det inte finns så många som rider fälttävlan för Ringsjön längre, men för mig handlar det här mer om att jag lyckats med det omöjliga; Att få ut Z på tävlingsbanorna, och få henne att prestera där, tillräckligt för att bli tilldelad det här fina priset. För mig är detta den största bedriften utav alla, och det här priset är det bästa kvittot jag kunnat få, och ett rejält plåster på såren för att jag kanske inte kommer kunna tävla henne mer. 
 
Förrutom det så har jag ju glömt att jag var iväg och hoppade med CC i helgen. Vi åkte till Sösdala och hoppade bana, först tog vi en tur på 50cm (vi har ju bara hoppat en mini-bana på Pontus Molin-träningen innan och det var typ 30-40cm) och han gjorde det så himla fint och lätt, positiv, stadig, hoppade med god vilja och teknik, fantastisk inställning! Det var både kombination och brutna linjer med och det var absolut inga problem. Jättefin liten häst med andra ord. 
 
Han fick vila en stund och sedan tog vi en runda på 80cm oxå, och han var superduktig men bensinen tog slut lite mot slutet. Det var ju mycket nytt med nya intryck, åka iväg till annat ridhus (vilket han itne gjort sedan treårs) och andra hästar osv. Han skötte sig exemplariskt och han är defintitvt redo för att komma ut på banorna. 
 
Förhoppningsvis kommer någon kunna dokumentera lite i form av film eller foto i helgen, tills dess så bjuder jag på den här hjälm-kamera-filmen från min och Zs start i Tågarp i höstas. 
 
 

Kommentarer:

1 Anonym:

"Inte så många"? Du är ju den enda som tävlat FT för Ringsjön under förra året ;) Kan du inte skriva ett inlägg om det omöjliga med Zamona? Vad jag förstått har hon tävlat (dressyr?) innan du fick henne och du har tävlat henne i hoppning, sen har hon väl hinderstam så hon låter ju inte omöjlig direkt :)

Svar: Ja jag är den enda:) Jag har skrivit massor med inlägg om det omöjliga, hon blir stressad och blockerad på tävling. Nej hon har inte tävlat något alls mer än galopp innan jag köpte henne, jag köpte henne direkt av uppfödaren på Irland. Det är och har alltid varit så med henne att hon blivit väldigt spänd och stressad på tävling, och ibland även på träning, har förutsättningarna varit rätt har det gått bättre, tex om hon fått starta tidigt så det inte är så många hästar, men ibland har det inte hjälpt att det varit bra förutsättningar utan hon har blivit stressad ändå, det har hänt flera gånger att jag bara fått lasta och åka hem med henne. Vid ett tillfälle fick jag skritta henne för hand i 2,5h innan hon lugnat ner sig så pass att jag kunnat lasta henne och köra hem henne. Det är svårt att förklara, folk förstår oftast inte vidden av hennes problem förrän de ser det med egna ögon. Anledningen att jag fick köpa henne var för att hon blev så stressad när hon skulle gå löp att hon inte gick iväg i starten, utan var helt blockerad och opåverkbar. Och omöjlig är hon ju inte, eftersom vi faktiskt kommit ut på några tävlingar, men många har ansett henne vara omöjlig och sagt till mig att lägga ner och satsa på en annan häst, men det vill jag inte. Hon och jag har en mycket speciell relation, och hon betyder väldigt mycket för mig.
Rebecca Joli

Kommentera här: