Terrängträning för Ted

Jag har varit så galet trött sedan i måndags. Alla spänningar släppte och jag kände mig verkligen helt död! Nu börjar jag sakta men säkert vakna till liv igen! 

 

I måndags red jag först Wille efter jobbet, tränade dressyr för Annika, det gick rätt bra, har svårt att få till skrittpiruetterna på honom bara. Vet inte riktigt vad det beror på, har aldrig haft problem med det på andra hästar och Annika säger han är jättebra på det så vi förstår väl inte varandra helt enkelt. Gjorde en rätt intressant övning där vi galopperade på volt i förvänd i lång och låg form som uppvärmning, för att stretcha ut bogen. Tyckte jag märkte stor skillnad faktiskt. 

 

Åkte hem och red min toktant därefter. Eftersom jag ändå ridit ett dressyrpass innan tänkte jag att jag lika gärna kunde rida ett till. Gick upp till dressyrbanorna, som Z  som bekant hatar, enigt henne är det den värsta platsen på jorden, typ. Red igenom LB:2 eftersom jag tänkte rida det någon gång för skojs skull, men jag red lätt hela tiden i princip, är sjukt svårt att sitta ner i min terräng-sadel, som jag ju får rida i eftersom jag ännu inte tagit mig i kragen och skickat min dressyrsadel på lagning, och när Z är spänd är hon inte alls lätt att sitta på… Z var först tokspänd, men efter ett tag blev hon sååå jäkla fin! Vet inte vad jag gjorde, men vad det än var så funkade det och jag kunde sitta ner. Överöste henne med beröm och klappar. Red på Micklemtränset och mitt tredelade Sprenger Dynamic RS som jag haft på CC, men nu när han är på bete tänkte jag Z kunde ha det, eftersom jag inte får tävla dressyr på mitt Nova-bett. Hon har ju gått med det förut, men jag har inte orkat ställa om Micklem-tränset så hon har gått med novat  och pullar-tränset jag vanligtvis har i hoppningen eftersom jag ändå inte har tänkt tävla. Kanske var det det som var skillnaden? Hon har ju alltid gillat Micklem-tränset, så jag får väl köpa ett till. 

 

Mycket nöjda skrittade vi hemåt i solnedgången, och så var den dagen slut!

 

Igår red vi ut en sväng tillsammans med Caroline på Corint. Jag hade kandaret. Finns inte mycket att säga, är stenhårt i skogen nu, tråkigt, det är nackdelen med fint väder. Men jag klagar inte! Älskar solen!

 

Idag fick det bli terrängträning för Ted Velander på hans bana i Revinge. Så jäkla roligt! Älskar att rida terräng! Zamona var duktig, var bara jag plus en till i vår grupp "för lite mer avancerade ryttare" som Ted uttryckte det, haha! Var iaf skönt, man får lite mer tid och Z blir inte sås stressad när man inte är så många. 

 

Vi började hoppa fram lite på några små stockar, därefter hoppade vi halvcoffin (grav+hinder, en hel coffin är hinder+grav+hinder) åt bägge hållen, hoppade även sunken road (omvänd bank, alltså nerhopp, ett galoppsprång, upphopp) med hinder innan och efter, sedan satte vi ihop det till en liten bana. 

 
 

När vi gjort det hoppade vi lite stockar, lilla banken, in i skogen och lite sånt, sen red vi stora banken vidare på linje till en spets. Är lite lurigt för man måste hålla ihop hela paketet efter att man landat efter banken, där man ofta får lite lång tygel och hästen ofta hoppar stort ut. Men det var inga problem. Det jag måste träna på är att vänta in upp och nerhopp mer, alltså ha mer is i magen och inte följa med fram för mycket i upp och nerhoppet. Blev bättre på slutet.

 

 



Därefter hoppade vi lite i och ur vattenhindret, red lite olika vägar med lite olika frågeställningar. Först in över en liten stock, ner i vattnet, sedan hoppa ut ur vattnet över en stock, det är alltid lite segt för hästarna att hoppa ut ur eller i vatten. Sedan hoppade vi ner i vattnet över en stock, genom vattnet och ut över en soffa. Vi gjorde detta på båda hållen, sedan hoppade vi över en stock i uppförsbacke på en kulle, nerhopp i vattnet över en stock med djuplandning, sedan ut över stocken i vattnet igen. 

 

 

 

Avslutningsvis red vi en liten bana. Började med ett lätthoppat stockhinder, därefter en björkoxer som är ganska bred, och direkt på båge till en spets som ju är ett smalhinder. Det här är en lite klurig fråga då man gärna kommer lite med fart på oxer, eller man måste göra det för att nå över, så man kan inte backa för mycket för att man vill klara linjen efteråt utan men måste låta hästen hoppa lite stort, och sedan snabbt samla ihop paketet till smalhindret som kräver att man kommer helt rakt på och har hästen väl inramad för att den inte ska smita vid sidan.


 



Därefter hoppade man ner i vattent över en stock, och över en soffa ut. Snabb vänstersväng tillbaka över en trakhener (stock med grav under, kan vara lite tittigt, mest för ryttaren egentligen, men det är ett lite klurigt hinder), sedan en mjuk S-sväng till ett stort bord, och därefter ett dogleg till en såklallad trippel-brush som är ett smalhinder. Samma problem som från oxern till spetsen, man kommer stort in och ska snabbt få ordning på hästen så man kommer rakt på smalhindret. Här hade jag lite problem för vi kom väldigt stort in, som ni ser på bilderna, så jag fick lägga en volt innan jag red an på brushen. Det får man göra på tävling oxå, men bara om hindren är numrerade var för sig, tex hinder 7 är bordet och hinder 8 är brushen. Är de numrerade 7a och 7b får man inte göra det. 

 
 

 

Är ändå väldigt nöjd med träningen, Ted är väldigt bra att rida för, noggrann och pedagogisk. Ser han att ekipagen klarar saker och ting låter han en få lite svårare frågeställningar, annars anpassar han det så att även mer oerfarna får ut mycket av sin träning. Han är helt fenomenal och jag rekomenderar alla att testa rida för honom! 

Ni får en bonusbild när jag hoppade spetsen på ett annat håll oxå, och bordet utan att komma så stort!

 
 

 

Kommentera här: