Är det värt det?

Jag ska erkänna, jag har länge funderat på om det verkligen är värt det, allt slit, alla pengar... Är det verkligen så roligt att hålla på med hästar? 
 
Just nu känns det inte så. Och ärligt talat var det längesedan jag kände att det var roligt. 
 
Det kostar massor med pengar, och tar så mycket tid, och det känns som det enda jag gör är att mocka bajs, betala veterinär- och hovslagarräkningar och rider hästar som inte är ett dugg roliga att rida. Jag är trött på unghästar, jag tycker inte det är roligt. Jag har gjort det så länge nu. Och jag tycker inte det är kul att rida Zamona heller, för rent krasst är hon en problemhäst, och problemhästar har jag oxå fått nog av. Hon är så jäkla dryg att rida, 90% av alla ridpass är hon bråkig och vill inte samarbeta. Ett pass på tio är roligt, och då är det inte för att jag känner att vi gör några fantastiska framsteg, utan för att hon faktiskt går att rida utan att det blir bråk... Och tävla kan jag inte, jag kan ju knappt ens träna med henne. Det är inte kul. 
 
Dagen idag började med att CC fick kolik och veterinär fick komma ut. Och dagen avslutades med ännu ett muppigt ridpass på Zamona. Det har inte varit ett enda bra pass den här veckan. Bara bråk. 
 
Vad håller jag på med egentligen? 
 
Jag hoppas verkligen det vänder snart, för jag känner inte igen mig själv. Jag älskar ju hästar, jag älskar mina hästar, jag vill tycka det är roligt! För utan hästar är jag ingenting. Det finns inget annat som får mig att kämpa mig igenom vardagen, som får mig att gå upp och gå till jobbet. Utan hästarna kan jag lika gärna bara ge upp alltihop. 

Kommentarer:

1 Anonym:

Jag har slitit röven av mig sen jag va liten tös! Pluggat med hästar. Jobbat med hästar haft hästar som hobby & intresse och ÄLSKADE mina hästar! Men jag Hade inget liv, bara slet dagarna i ända & kastade ut ofantliga summor pengar å sa varje dag att snart, snart så vänder det!
En morgon vaknade jag å kände- va fan håller jag på med egentligen? Så jag som alla viste som den där hästgalna tjejen! Ja hon sålde sina hästar och började leva på riktigt! Jag började må bra utan alla dessa måsten som hästar medför! Jag upptäckte sovmorgon och tog tid åt familj & vänner! Och vet du? Jag ångrar det faktiskt inte ett dugg!

2 Malin:

Om det är träna och tävla du verkligen vill så skulle jag råda dig till att skaffa en häst som fungerar någorlunda problemfritt för ändamålet. Problem och hinder dyker ändå alltid upp på vägen men med en för ändamålet okomplicerad och arbetsvillig häst i grunden blir det mycket enklare. Man måste få nåt tillbaka på allt slit man lägger ner och är det träna och tävla du vill så är det mycket enklare om du har en häst som också vill det. Det känns som ett högst rimligt krav på något man lägger ner hela sin själ i och dessutom kostar galet mycket pengar. Att ha en fullt fungerande tävlingshäst kostar ju inte mer att ha än som du har det nu heller men du skulle få så mycket mer tillbaka (om det nu är träna/tävla du vill).

Mvh Malin

3 Camilla:

Har känt precis samma sak i vinter, det har varit snorkallt och mörkt och jag har skrittat ihjäl stackars Gabbi i typ två månader för att hon har sträckt sig, man ser ju ingen anledning på att lägga massor av pengar och tid på skiten!

Nu börjar dock underlaget Tina fram och det börjar vara skönt att vara utomhus samtidigt som jag håller på att sätta igång Gabbi igen, det känns enormt mycket roligare!

Om du inte tycker unghästar är roligt, sälj och lägg pengarna på en tränings/tävlingsklar häst?

4 camilla:

Det hade kunnat vara jag som skrev det inlägget... Ena hästen skadad och vet inte hur/om han kommer funka med träning (under igångsättning nu, och efter 3 pass är känslan -sådär). Den andra bara tjafsar och vi står och trampar, hon vill bara inte. När man "frågar" om nåt så får man bara ett stort FUCK YOU tillbaka, hon är bara trevlig när man "joggar".
...och sen kommer ett av de sällsynta passen där det klaffar och hon visar hur jävla fin hon är och då funderar man på vad man gör för fel de andra?

5 Nettan:

Hej
Du skriver mycket om hingstar och stammar och verkar väldigt intresserad av avel. Det som jag undrar över är, eftersom du verkar väldigt insatt i det där med avel; hur kan du avla på ett problemsto?
Stoet nedärver ju lika mycket, eller kanske mer än hingsten till avkomman.
Kunde vara intressant att höra hur du resonerar.
Kramisar Nettan

Kommentera här: