Så jäkla nice!

Alltså jag är så obeskrivligt glad! Z funkar verkligen så himla bra på kandaret! Idag var första gången hon fick jobba lite efter hennes "vila", och hon var supertaggad men sååå fin! Helt lyrisk! Trodde aldrig det skulle fungera såhär bra med kandaret, hon är ju så känslig och har så mycket åsikter, så trodde hon skulle bli skitsur med ett skarpare bett, någonstans tänker man ju att ju känsligare häst desto mildare bett, men det stämmer verkligen inte alla gånger. Hon är mycket mer avslappnad och samarbetsvillig på kandaret, och det är så himla härligt att slippa alla mupperier! 
 
Igår och i söndags red vi i skogen, och i söndags löshoppade vi även Itzy och Spånet (som ju nyss fyllt ett år) för första gången. De fick börja gå över lite bommar bara, sedan fick de hoppa en liten sockerbit. Man ska ta det lugnt med bebisar så de tycker det är roligt! Hela spektaklet filmades, se nedan! 
 
Sen har jag en jättekul nyhet att berätta, CCs pappa Algot är tillbaka i Sverige och verkar genom Eklunda! Så himla glad! Nu ska det bakas ett helsyskon! Är så himla nöjd med CC så vill göra en till. Blir dock inte iår, och nog inte nästa heller tyvärr, så jag hoppas han finns kvar ett bra tag framöver! Tack Caroline som uppmärksammade detta och berättade det för mig! 
 
 
 
 

Kommentarer:

1 silverbjälke:

Du kan ju maila Lena på Eklunda och fråga hur länge han blir kvar eller ta en dos och be dem frysa den innan han åker. ang bettet du testade så är det ju faktiskt både helt sant och märkligt hur jättekänsliga hästar kan funka bättre på riktigt skarpa bett. Jag tycker exakt likadant och har gjort det helt omvända draget flera gånger, Jag tror faktiskt att de som påstår annat helt enkelt rider jävligt fel med mycket händer och styr runt som i värsta gamla lådbilsracet med tyglarna.

Svar: Haha bästa liknelsen ever!
Det är både lustigt och intressant! Men jag blir nog aldrig klok på det här med bett. Det är en hel vetenskap och man hade ju behövt vara miljonär om man skulle prova alla olika bett. Jag älskar mina tredelade sprenger, de flesta hästar gillar dem!

Jag ringde och pratade med Lena, jag ska nog åka upp och hälsa på Algot oxå. Finns han inte kvar (men det trodde hon absolut) så ska jag fråga om det går att frysa in åt mig!
Rebecca Joli

2 silverbjälke:

Lycka till i planerna kring Algot. Lena är en kul typ, lite originell ibland men en kul typ med massor av erfarenhet och kunskap.

Jo bett är hopplöst, just nu verkar det faktiskt funka bäst att köra skarpare på de två känsligaste och öva på att vara riktigt lätt i handen. i övrigt har jag börjat gå över till ett ganska grovt (tjockt) gummistång (med vaselin och bettplattor i gummi för de nyper så annars) mer och mer på prov men instämmer om det tredelade sprenger, funkar i 90% av alla lägen oavsett vad ritten går ut på för dagen.

Svar: Ja vi får se hur det blir! Har lite andra hingstar jag oxå tycker är intressanta. Comfortuna VDL är fin, vill se honom IRL så hoppas jag får möjlighet till det, kanske på Gränsbos nästa hingstvisning, och så har Björkhaga tagit in en fin som heter Camax L. Utöver de två så gillar jag Magic Park och Crelido oxå. Har en hingst påspan i tyskland som har intressant stam, Calidrio e: Calido I - Exorbitant xx - Calypso II. Han är ung men jag gillar stammen så ska ha honom under uppsikt.
Jag rider en del på Novabett med bettringar oxå, tycker det funkar ganska bra på min känsliga dam, men nu har hon börjat ta mer stöd på bettet, vilket ju såklart är positivt, men hon blir oxå stark på det. Jag vill ändå inte byta riktigt än, vill hon ska kunna få ett "förtroende" för bettet först, förstå att det är "skönt" att ta stöd på det, så vi inte faller tillbaka i att hon kör upp huvudet och gapar för att komma undan bettet nu när vi äntligen börjar få ordning på det.
Rebecca Joli

3 Jonna Holmberg:

Hej Jolin!! :D
Jag har följt din blogg nu ett bra tag och vill bara säga att du verkar vara en så go människa som tar hand om dina hästar så bra :) fortsätt med det du gör så kanske vi hörs? Kraaaam

Svar: Hej Jonna och tack för din fina kommentar! Värmer verkligen! Kramar!
Rebecca Joli

4 Jonna igeen ;):

Hej igen Rebecca :)
Vi har pratat med din mor. Eller, det är snarare hon som pratat med mig :) hon pratade om sommar jobb på Irland? Hur kan man kontakta dig för att få reda på mer osv :) jag är 15 år iår så jag pratar om nästa sommar :) kraam

Svar: Ja jag kan absolut rekomendera att åka till Irland! Lolo och Ken som jag jobbade hos har säkert möjlighet att ordna sommarjobb åt dig antingen hos dem eller hos någon de känner! Jag kan höra med dem om du vill! Att åka till Irland är det bästa jag gjort, jag hade sååå roligt! Visst var det hårt jobb oxå, men det är det ju när man vill jobba med hästar. Så himla härliga människor oxå, och det är så vackert på Irland! Bästa jag gjort!
Rebecca Joli

5 Jonna :):

Åh va snällt! Ja jätte gärna får du prata med dom:) kan jag Adda dig på fb så vi kan chatta där? Eller ringa, jag har lite frågor. Tack så mycket för du svarade :)

Svar: Absolut! Adda mig på Facebook! Rebecca Joli :)
Rebecca Joli

Kommentera här: