Tävlingen

Här kommer rapporten från helgens tävling:

 

Zamona har varit jätteduktig! Jag är så nöjd och stolt över henne!
Det hela började med dressyr i lördags, mitt mål var att iaf komma upp på henne och kanske kunna rida lite på tävlingsplatsen, allt utöver det var en bonus. Hon var hyfsat lugn när jag gjorde iordning henne och jag kom upp utan större problem, på väg ner mot området där tävlingsbanorna låg blev hon lite spänd men jag fick henne att gå framåt iaf. Fick prata lugnande med henne hela tiden. Precis när vi ska rida in på framridningen så välter en unge en kylbox som han sitter på precis bredvid Z, var ju inte jättelyckat och hon blev skiträdd, sedan satt det i och hon var spänd som en fiolsträng, hon var genomsvettig på två sekunder. Fick ändå henne att komma tillbaka lite och det är minsann inte var gång man lyckas med det, så det var ett stort framsteg. Beslutade mig att trotts att hon var spänd iaf försöka rida dressyren, fick med nöd och näppe av henne benskydden (hon for åt alla håll och stå still var inte alls bra så nästa gång blir det inga benskydd, hade brodd eftersom dressyren gick på gräs, och eftersom jag inte visste hur och om hon skulle flippa så ville jag skydda benen, tyckte det var smart då men kanske var dumt i efterhand) och sedan var det en pärs att få henne att slappna av igen. Man fick rida ett varv inne på banan så jag red upp till domaren och sa att jag skulle rida lätt för hon var så spänd, "GÖR DET" sa domaren som nog sett hela cirkusen utanför.... Var iaf en tokspänd häst som ändå var sjukt duktigt och gjorde sitt bästa för att lyssna på mig trotts att hon höll på att gå upp i molekyler. Halterna gick inte bra alls, och jag fick en del jättedåliga betyg (3or och 4or) på en del moment, hon var ostadig och över tygel eftersom hon var så spänd, så det drog oxå ner en hel del, jag tyckte dock att domaren var väl hård för vi fick bara 50% vilket vi med nd och näppe fick rida vidare på. Visst, det var ingen stabil runda, men jag tyckte hon dömde snålt, ex fick jag 5a på sitsen, har aldrig fått så dåligt och det gjorde mig lite ledsen, tycker inte jag sitter så dåligt... Men Z fick iaf en 7a på gångarter, och fint omdöme. "Fin och utvecklingsbar häst som tyvärr är VÄLDIGT spänd, mycket bra galopp och bra längning i traven" så det var ju skoj. Vi får fokusera på det positiva, och det var ju en bedrift att vi tog oss runt och faktiskt mer än vad jag hoppats på.

 

 

 

Sen har man ju 30min på sig att rida hoppningen, så det var bara att gå tillbaka till transporten och byta utrustning. Valde att inte byta tränset eftersom det hade varit rent ut sagt farligt, så hon fick ha dressyrtränset vilket hon ju inte är jättebra på i hoppningen, på det har jag ett tredelat sprenger dynamic rs och hon blir lite trutig på det i hoppningen, hon funkar bättre på nova-bettet som jag brukar ha när jag hoppar, men som sagt, omständigheterna fick styra. Jag red ner på framhoppningen och travhoppade krysset några gånger och till min stora förvåning släppte hennes spänningar och hon blev riktigt fin! Vi hade turen att vara helt ensamma där och det hjälpte säkert, tog vara på situationen och hoppade räcket en gång och oxern en gång, sedan gick jag in på banan. Hon var superduktig! Jättefin och lugn och jag kunde påverka henne mycket mer än i dressyren! En helt annan häst! Så himla skönt! Fick två ner, första vet jag inte varför vi rev och andra var in i en kombination, räcke-6,8m-räcke, dvs trångt, så jag ville ta tillbaka henne lite men med det bettet funkade inte förhållningen riktigt, vi kom lite nära för hon gick emot och hon blev lite stum i ryggen så vi rev med bakbenen. Var iaf supernöjd med rundan! Sjukt härlig känsla!

 

 

 

Vi åkte hem mycket nöjda och glada efter att jag gått terrängbanan en gång.

 

På söndagen var det så dags för terrängen, och jag valde att inte gå banan ytterligare en gång, vilket jag brukar göra, men ville inte låta Z stå för länge i släpen då det var 42 grader på tävlingsplatsen, helt sjukt! Gick direkt till vet-bes där det var lite kö, vilket gjorde Z lite spänd, men hon klarade det bra. Såklart sprang hon upp fint och det var inga problem på den fronten. Red fram i ca 20min, mest trav eftersom hon är lugnast i traven, tog lite galopp mellan varven men försökte hålla fokus på att ha henne med mig och hålla henne lugn. Tog bara tre språng på framhoppningen, det är så lätt nivå för oss så jag kände att jag inte behövde mer. Så var det dags för start! Skrittade genom startfållan flera gånger och när det var dags så skrittade jag igenom, bad henne trava och lät henne falla in i galopp utan att sätta någon press på henne, jag hade lixom kunnat travhoppa om jag hade velat, det viktigaste var att hålla henne lugn och positiv. Av samma anledning höll jag lågt tempo och bröt även av till trav när det var nerhopp, eftersom jag behöver länga ut tyglen då och hon lätt blir stressad om jag tappar kontakten med bettet, samt ner i vattnet då det var väldigt djupt och jag inte ville utsätta henne för några onödiga risker, det var ju inte direkt som att vi red om någon placering, vi låg sist efter dressyren och avancerade två placeringar efter hoppningen, så plats 36 av 38, inte lönt att rida för kung och fosterland.

 

Kom imål med en positiv och lugn häst som hade haft roligt, och jag var sååå stolt över henne! Hon var inte det minsta trött, inte ens anfådd, och inte jag heller för den delen, vi hade kunnat gå fem varv till! Och trotts att vi red långsamt avancerade vi dessutom hela tio placeringar!

 

 

 

Fick flera kommentarer av folk att det var en fin häst jag hade och det är ju alltid kul att höra.

 

Idag fick hon en promenad, hon var rätt trött, tror främst det var lördagen som tog på henne, men fin och torr i benen och har ätit bra, så man kan väl sammanfatta det hela som en framgång, vi lyckades till och med sätta ett kval till lätt klass.

 

Tanken nu är att fortsätta rida debutant, där uppgiften är lätt för henne, tills hon slappnar av, om det blir 5 gånger till eller 50 gånger till spelar ingen roll, hon ska tycka det är lätt och kul. Sedan får vi se vad som händer, om vi provar att gå upp några klasser eller om det blir fler föl. Det får framtiden utvisa! 

Kommer lite bilder sedan i ett eget inlägg!

Kommentarer:

1 Anonym:

Så himla kul och se att ni kommit iväg på tävling och de gick bra!:) du är så himla duktig och du har en så fin häst! Håller tummarna för de går framåt nu, så himla kul att se!:)

Svar: Tack så hemskt mycket!! Det värmer verkligen att höra!! <3
Rebecca Joli

2 missmaria:

Vad duktiga ni var, heja er! :-) Så himla kul att följa er i detta! Tyckte det såg jättefint ut från början till slut!
Ser fram emot att se er i fler tävlingar!:-)

Svar: Tack så mycket! Jag hoppas att vi kommer göra ännu bättre ifrån oss nästa gång, iaf i dressyren, det andra räcker om det går lika bra som nu:-P
Rebecca Joli

Kommentera här: