Corint-helg

Ursäkta att jag varit så sjukt dålig på att uppdatera, men jag har varit lite nere. Lagom till Z var bra i sitt framben så vrickar hon bakbenet. Så jäkla hopplöst. Hon har massa överskottsenergi eftersom hon inte får jobba, så brallar hon och vrickar sig igen eftersom hagen är bajs. Det är bara ojämnt och massa lera. Börjar kännas hopplöst detta. 
 
CC fick skor runt om i torsdags. Han var superduktig. Är ju andra gången han skos och första gången han får skor bak. Han tyckte det var lite konstigt, men jäklar vilken bra skritt han fick! Ska bli kul att se resterande gångarter nu när han har pjux bak oxå! Två veckor kvar, sen är det dags att sätta igång honom igen! 
 
Igår hoppade jag Corint igen. Den här gången var hon mycket lugnare och lyssnade mycket mer på mig, vilket resluterade i lite färre livsfarliga initiativ från tantens sida. Hon är bannemig inte lätt! Hon har svårt att ändra steglängden i galoppen, hon har så himla stor galopp! 
 
Vi började värma upp med att galoppera i en åtta över en bom på medellinjen. Inte alls så lätt som det låter med en räsertant kan jag tala om, och byta galopp ville hon minsann INTE! Haha! Sen var det galoppbommar, det var inte heller helt lätt. Kom hon inte in på milimetern rätt så bröt hon antingen av eller gasa de iväg. Nyttig övning med henne dock! 
 
När vi började hoppa så började vi travhoppa med travbom innan hindret, gick mycket bättre än sist, hon lyssnade mer på mig och var lugnare. Härligt! Avslutningsvis hoppade vi faktiskt en hel bana, och även om det var lite svårt att reglera henne mellan varven så gjorde hon det kanonbra! Jag hann glömma banan två gånger, vilket ju är katastrof! Jag behöver komma igång med hopningen igen! Trotts det så var vi felfria till sista hindret, det var en linje på 21m, och vi kom på ett lite mittemellan-läge, och eftersom det tar en fyra galoppsprång att reglera hennes galopp så är det inte helt enkelt att rida på distanser, men eftersom hon gärna far iväg och hoppar stort valde jag att lägga in ett extra språng istället, det var så lågt dessutom (80-85cm), men det blev lite jobbigt för tanten som nog blev lite trött oxå, så vi fick med oss en bom.
 
Jag var jättenöjd med tanten iaf! Stor förbättring från förra gången! Det hade varit klubbtävling innan vi hoppade, och de glömde rosettlådan i ridhuset, så jag "snodde" en och satte på tanten, men eftersom vi bara var nästan felfria så fick vi lämna tillbaka den. Tjusig var hon iaf i den! 
 
 
 
Idag var vi på tömkörningskurs för Olof Axelsson, var kul! Jag tömkörde Corint och hon är verkligen en klippa, var roligt att tömköra en häst som fungerar till 100% på töm. Zamona är ju extremt svår i tömkörningen, precis som i ridningen, så det är därför Caroline tömkör henne åt mig. Jag kan typ motionera henne på töm, men inte jobba henne, det är jag inte tillräckligt duktig för att reda ut, men får jag träna lite på lättare hästar så kanske jag klarar av henne oxå en vacker dag! 
 
Just det! I onsdags så hjälpte jag Caroline att cantra Soya. Hon måste gå ner i vikt och jag ska hjälpa Caroline med detta projket. Det är nämligen inte helt lätt att få in känslan för när en häst jobbar rätt i cantern, det är inte bara att galoppera runt, utan hästen ska jobba, man ska sätta lagom tryck i den och ge tillräckligt stöd för att den inte ska lägga sig på bogarna, då blir det farligt eftersom hästen kan gå omkull. Soya var jätteduktig och förstod gaska snabbt vad det hela gick ut på. Hur häftig häst som helst är hon!
 
Snyggt träns va? Det är ett specialbeställt, rundsytt kandar (fast här utan kandarremmen så det fungerar som ett vanligt träns) från Schokemöhle. 
 
 
 

Kommentera här: