Update!

Hej alla glada! Fantastiskt hur flitiga ni är med att besöka min blogg trotts att jag slarvat med uppdateringen på sistone! 
 
Zamona rids iaf igen, jag skrittade henne för hand två dagar, sedan fick hon ytterligare en laserbehandling, och nu rids hon. Idag var andra dagen jag gjorde mer än skritta, igår travade jag henne på rakt spår, och idag travade jag och galopperade lite i ridhuset. Hon har känts väldigt pigg och fräsch, väldigt positiv och lite "het". 
 
Zamona har ju blivit väldigt stressad av att fatta galopp från skritt, förmodligen är även detta sviter från galoppen då man startar alal steeple-löp med så kallat voltstart. Det innebär att alla hästar skrittar på en volt och när man får startsignal så far de iväg i galopp. Det Z gjorde i dessa lägen mot slutet när hon inte ville springa mer var ju att hon blev istadig och frös fast, så jag har aldrig kunnat fatta galopp från skritt tidigare utan att få henne emot mig. Istället för att fatta galopp har hon istället surnat ihop och tillslut blivit helt okontaktbar. 
 
Men, åter till saken, idag kändes hon så himla positiv så jag provade att från skritt försiktig ge galopphjälper i vänster varv, som är hennes lätta. Jag gjorde detta i hörnet mellan K och A, tre gånger totalt, och det funkade klockrent! Så himla positivt överraskad! Det är verkligen helt fantastiskt hur mycket hon förändrats de här senaste månaderna, det är precis som hon helt plötsligt insett att jag inte kommer tvinga henne att göra något hon inte vill, jag kommer inte utsätta henne för stressen som hon upplevt på galoppen. Är så glad för detta! Jag valde att enbart göra det i vänster varv, och vänta med att göra det i höger tills jag befäst det. Det har i fattningar, även från trav, i höger varv som de senaste protesterna kommit, så vi väntar med det tills hon förstår vad jag vill till 100%. 
 
Känns iaf riktigt roligt att hon är så glad och positiv! Nu är det dessutom snart dags för vet-check hos Staffan, på onsdag rättare sagt, och då får vi se vad han tror om hennes knä och alla andra skavanker hon har på sina ben...
 
Utöver detta så har väl ingen missat att det är ryttar-vm? Jag kan säga att svt-play är något utav det bästa som finns! Jag kollade küren i efterhand i fredagskväll, och idag har jag och Caroline suttit bänkade 7,5h framför TV:n och kollat på terrängen och även lite godbitar från dressyren. Det måste vara någon form av personligt rekord i TV-tittande för min del! 
 
Varför titta på en skärm när man kan titt på två? 
 

Kommentera här: