Micklem-tränset

Camilla bad om en utvärdering av Micklem-tränset. Jag har ju lånat min stallkompis Micklem till Zamona under förra hösten/vintern när jag red henne och hon fungerar mycket bättre på det än på ett vanligt träns. Zamona är väldigt orolig i munnen, hon gapar och vill inte riktigt ta stöd på bettet vilket är väldigt vanligt med OTTBs (Off the Track ThuroughBreds) då de sällan (skulle säga aldrig) får lära sig acceptera bettet och dess inverkan.

Micklemtränset har absolut hjälpt Zamona att ta ett bättre stöd på bettet, då det stabiliserar bettet på ett sätt som ett vanligt träns inte gör. Dels funkar nosgrimman lite som en remont, utan att hämma hästens andning genom att spänna över andningsvägarna som jag tycker remonter gör. Jag gillar ju i vanliga fall mest att rida med pullarnosgrimma eller en löst spänd engelsk nosgrimma då det är skonsammast för hästen och dess andning. Dels så hjälper clipsen till att stabilisera bättet ytterligare. Jag upplever att Zamona tar ett mycket bättre och ärligare stö på bettet, och jag tror det här tränset har hjälpt oss komma över en tröskel i utbildningen då hin nu även går stadigt med vanliga träns.
 
Sen är ju träset utformat för att lämna nerver i hästens ansikte och nacke fria från tryck, helt ärligt har jag inte märkt så stor skillnad på just den punkten (det sägs ju att hästar ska klia sig mindre efter man tagit av tränset osv) men mina hästar kliar sig ändå. Det kan ju dock inte skada att lämna nerverna fria kan jag tycka! 
 
Det enda jag har att sga om det som är negativt är att det är väldigt fult, och lädret är inte världens bästa. Dessutom tycker jag det är för grova remmar. Jag gillar lite nättare träns på mina hästar eftersom de har så små och ädla huvuden, men det är ju en smaksak och helt ärligt så är det ju det minst viktiga. Fördelarna väger över nackdelarna för mig! Jag är jättenöjd! 
 
Hittade ingen bild på Z med Micklem på, så får bli en random bild på henne! 
 

Kommentarer:

1 Celie:

PS ska väl ha liknande inverkan (dock inte stabiliserande), men är sjukt mkt snyggare!

Svar: Ja precis! Är så sugen på ett sånt! Men du vet ju hur många träns jag har... *host*
Rebecca Joli

2 Camilla Robertsson:

Tack för utvärderingen, bra att man får höra "nackdelarna" också. Tråkigt att ett träns över 1000 kr INTE har bra läderkvalité! Jag tycker också att det är väldigt fult, jag sitter och väntar på en ny, snyggare och nättare upplaga, haha!

Svar: Haha ja det gör du rätt i haha! Är verkligen trist med läderkvalitén! Mina Hööksträns har bra mycket mjukare och smidigare läder!
Rebecca Joli

3 Thea:

En av världens sötaste hästar♥★

Svar: Tack <3
Rebecca Joli

Kommentera här: