Värme

Jag brukar inte klaga på värme, jag fryser jämnt och hatar kyla, men värme i hästben och hästhovar osv uppskattas INTE. Igår skulle vi bege oss till ridhuset med CC igen, men han var varm i höger framhov. Han är inte speciellt halt och är inte svullen upp i benet men har puls. Jag misstänker att det är en hovböld. Jag blir så trött! Alltid är det något!
 
Igår separerade vi även stona och fölen. Zamona och Soya promenerades till det nya stallet (i regnet) som ligger ca 3km bort. Väl där var det lite stimmigt med alla nya hästar osv, men det verkade ändå som de lugnande ner sig ganska snabbt och när jag kom dit för att ge natthö var det hur lugnt som helst. 
 
Imorse var jag med och släppte ut stona på nya stället. Zamona började genast vanka i hagen och ropa efter Itzy. Hade väl inte förväntat mig något annat, men är ändå jobbigt att se. Eftersom man måste minska mjölkproduktionen så måste man dra ner på kraften, och höet i hagen åt hon inte, och höet i boxen hade hon mest dragit runt i spånet och torven. Hon lär ju inte direkt gå upp i vikt under de här tre veckorna de ska vara borta. SUCK! Ni som har hästar som är lättfödda och går att distrahera med mat, var tacksamma!! 
 
Fölen hade varit lite ledsna till en början för att inte mjölkbarerna behagade komma ut och servera dem morgon-mjölken, men de tog det ganska lugnt. Itzy löste dessutom problemet med att mamma Zamona var borta, med att helt enkelt försöka dia Evelinas häst istället! Kreativt!
 
 

Kommentarer:

1 Emma:

Var har ni ställt stona? =)

Svar: De står på Lilla Ljungstorp nu :)
Rebecca Joli

2 Therese K:

Smart liten fröken :)

Svar: Ja hon är inte dum inte :)
Rebecca Joli

Kommentera här: