Funderingar kring att blogga

Det här med elaka kommentarer på bloggar tycker jag är ett mycket tråkigt fenomen, men samtidigt så får det mig att fundera.

 

Först och främst kan jag konstatera att jag har väldigt snälla läsare som aldrig lämnar några elaka kommentarer. Det vill jag tacka för! Ni är guld varenda en, bara så ni vet!

 

Sen undrar man ju då, de som gång på gång drabbas av elaka kommentarer på sina bloggar, vad gör de för att provocera fram detta?

En hel del kommentarer grundar sig säkerligen i avundsjuka, men jag kan ändå inte riktigt låta bli att undra om det inte en del gånger är iaf lite befogat.  

 

Jag kan inte hjälpa att tycka, att om man sitter på internet och bygger upp en bild av sig själv och sina hästar, och sedan redovisar bilder, filmer, resultat osv som inte överensstämmer med det man gått ut med, så förstår jag att man som läsare blir fundersam. Om det här sedan upprepar sig, då kan man nog till och med bli lite ifrågasättande.

 

Jag förstår inte varför man inte kan vara ärlig med det man skriver? Är det inte pinsamt när man gång på gång visar på att det man påstår inte stämmer? Är det inte bättre att vara ärlig från början, så att folk istället kan följa ens resa och förhoppningsvis se en utvecklas?  

 

Skulle jag sitta här och påstå att jag har hästar som är utbildade 150 hoppning och medelsvår dressyr, och sedan bara kunna redovisa resultat i 100 och lätt B med samma häst så hade jag nog skämts. Jag hade nog dessutom förlorat min trovärdighet som hästmänniska. Visst är det sin sak att man går ner i nivå osv, och att man är utbildad en högre nivå än den man tävlar, men i sådana fall ska man väl ändå kunna uppvisa kunskaper på den nivån i vilket fall som helst?

 

För mig är man/hästen inte utbildad i någon specifik klass förens det är befäst och man är tävlingsmässigt redo. Med det menar jag att kan man inte gå ut och rida en 150-bana, enligt alla konstens regler vad gäller antal språng, hindertyper, avstånd och höjd/längd på hinder, så är man inte utbildad i 150. Kan man inte göra samtliga rörelser i Msv B (som för mig är msv eftersom jag är från stenåldern och msc C 1 och 2 för mig är gamla LA5 och LA6) på ett tävlingsmässigt sätt så är man inte heller utbildad i Msv. Att hoppa ett eller ett par fristående hinder på 150-nivå eller göra ett eller ett par byten är inte att vara utbildad i respektive klass. Det ska vara befäst och tävlingsmässigt.

 

Nu kanske jag låter som en riktig moralkärring, men sitter man bakom sin datorskärm och basunerar ut att man är på en nivå men uppvisar en annan, och när folk ifrågasätter detta slår det ifrån sig med spydiga svar, så får man räkna med spydiga kommentarer tillbaka.  

 

Bloggar av den typen är dessutom otroligt ointressanta. Vill jag läsa fiktiva berättelser kan jag köpa senaste numret av Min Häst. Bloggar är ju intressanta just för att det är en skildring på en persons verkliga liv, med de fram och motgångar som livet utsätter en för. Det är iaf därför jag läser bloggar.

 

Nä kära läsare, keep it real! Det gör jag, och i mina ögon är det mycket mer intressant!

//Rebecca, med hästar utbildade LA dressyr, 110 hoppning och Lätt fälttävlan!


Kommentarer:

1 Camilla:

håller med dig till punkt och pricka! samma sak när man läser hästannonser, utbildad 130 men bara tävlad 110. Okeeeej? Har man inte en bra förklaring så synar jag det! ;)

2 Emma:

Håller med dig!!

3 Sona:

Fin blogg du har!



Håller med dig, bloggade mkt innan men efter att ha blivit trakasserad av en kompis så la jag ner den. Smart att sända anonyma kommentarer från samma ip adress som man sänt med sitt riktiga namn... Speciellt när det hela bara gällde att sprida en massa skitsnack. Jag har en blogg men håller den lösenordsskyddad. Dels för att jag ska kunna skriva om annat än bara just hästar, tex lite personligare grejer. Och dels för att tjejen som lämnade kommentaren inte ska ha något att snoka om. Det finns ju tyvärr alltid folk som glädjer sig åt andras misslyckanden...

4 Maria:

Bra skrivet!!!

5 Anzo:

Hihihihi.... :D

6 Linda:

Jag håller med dig. Och förstår vad du syftar på. / Linda vars häst inte är utbildad för 5öre. Haha

7 Evelina - equilina.se:

Fick en kommentar om att du eventuellt syftat på mig i detta inlägg?

8 Siri:

Haha håller med. Tycker också det är så jävla trist att läsa när

Människor har totalt orealistiska uppfattningar om sin häst.

9 Lamia - Hästblogg:

Håller med, bra skrivet :)

Kommentera här: