Nyårskrönika 2012

Ja, då var det dags att samanfatta året som gick igen! En sak är säker, ju äldre man blir desto fortare går tiden. 
 
2012 blev inte alls som jag hade hoppats. Över lag verkar det varit ett otursamt år för många. Har många vänner vars hästar galopperat över regnbågen eller skadat sig, eller så har vännerna skadat sig själva. Vi har inte heller varit direkt skonade från otur och tråkigheter, men jag väljer att lägga det bakom mig och försöka fokusera på det positiva. 
 
Januari
Januari var som det för det mesta är, en mörk och trälig månad för oss hästägare. Det var is överallt och jag körde i skytteltrafik till ridhuset. Både Z och Lina var väl igång och tränade både hoppning och dressyr, för att vara väl förberedda inför tävlingsäsongen, som även den började planeras så smått. 
 
Roffe börjar året med att gå upp i ledning i världscupen. Det är första gången en svensk ryttare toppat den internationella rankingen i hoppning. Samtidigt leder Patrik Kittel på dressyrsidan. Vi har ryttare inom samtliga discipliner som helt klart är av världsklass och vi har lag i samtliga discipliner inför OS i London. Roffe blir även första ryttare någonsin att vinna folkets pris, Jerringpriset, med 44,6% av rösterna! Även detta ett rekord! 
 
 
 
Februari
Jag åkte på Pay and Jump med Zamona och det gick inte alls, varpå jag lade ner tävlingsplanerna för henne. Jag åkte på Indoor Eventing med Lina och det var verkligen något helt nytt och superkul! Jag blev sjuk och GHS gick av stapeln, och Diesel flyttade hem till mig. Isen och körandet till ridhuset fortsatte envist. 
 
 
 
Mars
I mars kom våren! Vi löshoppade Lina (145cm blev rekordet) och hälsade på CC. Tävlingssäsongen började med dressyrtävling för Linas del och vi debuterade Lätt klass i fälttävlan på Flyinge. Dessutom lyckades Lina tappa mig på en av hoppträningarna! Det händer faktsikt ytterst sällan att jag trillar av. 
 
 
April
Första tävlingen i April var fälttävlan i Tågarp där jag och Lina rev ut oss i hoppningen, vilket sänkte mitt självförtroende jättemycket. Jag terrängtränade med Zamona, som planterade mig så jag fick hjärnskakning. Trotts det tävlade jag i Gärds, där det gick lite bättre än det gjort i Tågarp. Diesel och Zamona löshoppades, Greven skadade sig under ett ridhästlöp men vann trotts det, och Lina lade sig i transporten på väg till tävling. 
 
 
 
Maj
Första maj åkte vi till havet med hästarna, sommaren var på väg! Diesel var duktig och fick följa med på både terrängträningar, teamchasingträningar, hoppträningar och åkte även på pay and jump. Zamona startade en stilterräng med bra resultat, vi fick föl i stallet, CC släpptes på sommarbete, och jag började rida Lina utan träns. 
 
 
 
Juni
Sorglig månad. Både min hund och min gamla ponny avlivades, och CC skadade sig och fick flytta hem till mig på boxvila. Roligt var att jag tävlade dressyr på Celies häst Ärtan och placerade mig! Lina började komma igång på riktigt igen efter olyckan med transporten och fick vara med och hoppträna igen. Zamona  betäcktes med Cosmeo. 
 
 
 
Juli
Jag bestämmer mig för att sälja Lina och Ina kommer ner och provar henne. Jag börjar rida Lord och tävlar honom i Öved. Diesel och Batman går stilterräng i Flyine och vi börjar träna teamchasing med vår nya lagkamrat "Fläckig". Största händelsen den här månaden (året?) är att Silver Sara tar OS-medalj i fälttävlan. 
 
 
 
Augusti
Marina och Beckis vinner SM i dressyr och jag tävlar Lord i Flyinge. Lina skadar sig och SM i teamchasing går av stapeln, utan Radical Riders, trotts att jag fick låna Lord, men Fläckig klarade inte trycket och vi strök oss. Vann gjorde våra kära vänner i Team Runaway Train. Lina blev Dalahäst och Zamona stamboksfördes med lysande omdöme. 
 
 
 
September
Zamona tävlade dressyr istället för Lina, vilket gick över förväntan. Jag fortsatte träna på Lord och jag och Zamona flyttade till Höör. CC friskförklaras och får flytta tillbaka till sin kompis på lösdriften. 
 
 
 
Oktober
Sista tävlingen med Lord, Zamona tävlar dressyr igen, och Lina vinner KM i hoppning hos sin nya matte. Sista terrängtränignen går av stapeln på Gärds i tjock dimma, och jag och Caroline rider på egen "jakt" barbacka på våra dräktiga damer. 
 
 
 
November
Sista gången jag hoppar med Zamona blir en "klubbtävling" eller maskeradhoppning och vi är felfria och får en rosett. Diesel blir såld och både Roffe och Sara nomineras till idrottsgalan. Jag börjar rida Chiloé åt en kompis och vi påbörjar operation Cognac.
 
 
 
December
Vintern kommer och går igen, jag börjar rida Corazon och Zamona, Cognac och Chiloé fortsätter ridas. Jag, Maria och Karin åker pulka bakom Marias häst, SIHS går av stapeln, jag blir sjuk igen, och världen går, hör och häpna, inte under den 21... Julen kommer och går, och jag hälsar på både Batman och CC. 
 
 
 
Nu laddar vi för ett nytt, bättre 2013! 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: