Dyr häst

Först och främst, i torsdags var det hoppträning för Thord. Vi fik hyra in oss i ett 20x40 ridhus, men eftersom det hade använts delvis som loge så låg det rundbalar längs ena kortsidan som stal ca 5m på längden, så vi hade hoppträning på 20x35m, mycket nyttigt!! Vi tränade på korta vägar och att vara i balans. Jag försökte fokusera på att vara väldigt mjuk och följsam i handen, och Lina skötte sig exemplariskt. Några sparkar i ridhu-sargen, men uttöver det så! Hon hoppade så jäkla bra! Allt stämde liksom. Thord berömde oss massor och det kändes som jag behvövde den boosten för mitt självförtroende. Åkte hem mycket glad, men trött.

Eftersom Lina blev svettig som bara den på träningen insåg jag att jag nog fik klippa henne trotts allt, så det stod på schemat för fredagen. Blev en filt klippning med en liten stjärna på höften. Z fick sig ett dressyrpass på rdbanan, hon var så jääääkla fin! Mjuk, stadig, avslappnad. Och Carolines sadel ger mig mycket mer stöd, vilket känns hur bra som helst.

Idag då, så hoppade jag Zamona lite hemma på ridbanan. Gick kanonbra! Hoppade en liten studs-serie och en kombination med räcke in oxer ut. Byggde om studsen till en oxer och ett räcke och gjorde en liten bana på 1m som avslutning. Zamona flög över och var väldigt glad att få hoppa ordentligt igen! Snart är vi minsann tillbaka på tävlingsbanorna!

Sedan stod terrängträning för Ted med Lina på shemat. Började med att hoppa fram på lilla stigsprånget, sedan över ett litet hus, vända runt och över en liten stock och avslutningsvis vända runt och hoppa ytterligare en liten stock.

Nästa övning var att hoppa upp och ner för lilla banken sedan vända runt 180 gradet och hoppa upp och ner för stora banken. Ted gjorde övningen lite svårare genom att sätta ett hinder ett galoppsprång efter banken, så man hoppade upp för stora banken, ner och så över hindret. Gick kanon, jag försökte hålla fokus på att räta upp mig innan och i kombinationen och Ted var lyrisk! "Helt perfekt" var betyget och övningen gjordes ytterligare lite svårare; upp på banken från låga kortsidan, ner för stora kortsidan, et galopsprång och så över ett hus på 1m. Gick kanon!
Så gick vi bort till "skogen" och hoppade först inhoppet och red sedan vidare över stora oxern längs vägen.

Efter det gick vi bort till gravarna. Hoppade lilla graven med björkstocken över och vände sedan runt och hoppade den lite större graven med stock över. Här tittade lite och vi stannade två gånger, men sedan lade jag på lite skänkel i anridningen och vi seglade över utan problem för att sedan hoppa stora häcken.

Och så var det dags för lite vattenhinder. Hoppade den "nya" stocken in, ner i vattnet och upp över den gula stocken för att sedan rida vidare mot en stor björkoxer. Lina flööög över alla hindren och jag hade ett stort leende på läpparna hela vägen.

Sedan gock vi viadre till den nya delen av banan och hoppade sunken road. Började med en liten björktrave, sedan ner för sunken road, upp och över björktraven igen och sedan stocken, två galppspång och ner i sunken road igen.

Avslutningsvis red vi en liten bana. Jag började på en rätt rejäl björkoxer, vidare över den lilla vedtraven, över gula stocken-vattnet-stocken ut, därefter över stora häcken, runt till låga kortsidan av banken, ner för stora kortsidan, över huset och sedan en s-säng till stora oxern vid vägen, vände upp mot ett björkräcke och slutligen över dandy-brushen. En perfekt runda!

Ted var lyrisk! Vilken häst! Och vilket jobba jag gjort med henne! Och att jag låg långt föra många som redan red 100 klass! Jag blev så glad att jag nästan började gråta! Jag är stolt över min fina häst, jag är stolt över mig själv och min utvekling som ryttare, stolt över att jag tagit henne från scratch till att gå 100cm-bana på mindre än ett år och jätteglad att jag köpte just Lina!

Idag var hon dyr!



Bild från Linas första terrängträning i mars 2011.

Kommentarer:

1 Linda:

Åh så kul! Säg till nästa gång så jag kan komma och kolla på er :D

2 Linda:

Åh så kul! Säg till nästa gång så jag kan komma och kolla på er :D

Kommentera här: