Att våga

Dagen har bjudit på en hel del, köpte tejp till benskydden på Panduro Outlet. Är bra prisp å det där, men det är väl en ganska ointressant detalj. Räknade om Grevens foderstat. Nu stryper vi havren helt. Målet - få honom att varva ner... Får se om vi lyckats. Körde Marie till foderbutiken och inhandlade korn och Hippo Harmoni, sedan var det stallet.

Dressyr stod på schemat. Lina var kanonfin som vanligt. Vi tränade förvänd galopp idag. Lina vill alltid byta till rätt galopp, så det är lite jobb med det. Jag börjar med att galoppera dem längs fyrkanten, sedan rida på en båge in till medellinjen, och så tillbaka ut på spåret igen. Tycker det är en bra övning för att förbrerda inför att lära dem att gå i förvänd galopp. Vi är alltså i ett väldigt begynnande stadie. Utöver det så var det det "gamla vanliga", dvs sidvärtesrörelser i skritt trav och galopp, öka minska volter, vara noga med att hon ska vända för ytterhjälperna och öppna och sluta i båda varven. Öka när jag ber henne öka, göra en jämn halt när jag vill det. Det är ett stort bekymmer eftersom jag har svårt att känna när hon är korrekt uppställd. Jag är kass!

Efter att vi hästat klart så hjälpte vi ena tjejen att hoppa lite, varken hon eller hästen hade gjort det innan, så det var verkligen kul att hjälpa dem. Det handlar ju bara om att våga lite på varandra, och våga lita på att man löser det tillsammans! Det gick kanonbra. De skuttade tillslut över ett räcke på 40cm! Får se om det blir mer "hopplektioner" i framtiden!

Nu ska jag kolla på film!

Kommentarer:

1 Nina:

Tror du han blir det? :) Är riktigt läckert när de är sådär gråspräckliga ;D

Kommentera här: