Bra pedagoger är sällsynta

Jag har fått känslan av att måna barn nu för tiden inte lär sig ta hand om sina hästar. Detta gör mig lite upprörd. På många ridskolor står hästarna färdiga och klara i ridhuset när barnen kommer. Hur ska de kunna skaffa egen häst när de inte ens kan sadla eller tränsa? Inte vet hur man borstar? Inte vet hur man mockar, fodrar eller känner igenom sin häst? Inte förstår sig på hästens som djur, och lär sig om flyktdjurens naturliga instinkter?

När det väl ska läras ut tycker många barn det är tråkigt att mocka eller borsta. Tycker de det ska de inte ha häst. Ridskolor borde egentligen heta hästskolor, och lära ut just hästhållning och hästhantering utöver ridningen. Jag tror det är många som rider på ridskola till de är i tonåren, har icke hästkunniga föräldrar som köper en ponny istället för en moppe till ungen, och så kan ungen inte ens tränsa själv? Det här är i mina ögon allt annat än acceptabelt.

Sen tror jag många pedagoger på ridskolor runt om i Sverige ser sina elever som en grupp ungar som ska rida runt runt, istället för individer. Ska man jobba som ridlärare ska passionen till barnen vara större än passionen till hästarna. Vill man inte jobba med barn, utan med hästar, så ska man inte ta anställning som ridlärare utan som beridare eller hästskötare. 

Jag jobbade som ridlärare på en friluftsridskola förut. Där fick man lära sig att borsta, sadla och tränsa innan varje lektion, en kvart gick åt till detta och 45 min till ridning. Mycket bra upplägg. Var 4:e gång hade man teori, då lärde man sig allt från hästens färger, till sjukdomar och foderstater, anpassat efter elevens ålder och kunskapsnivå. Häst bytades efter 4 ggr.

Man red ute alltid. På ridbana eller i skogen, nybörjare hade alltid ledare, oftast föräldrar eller äldre syskon. Det skulle alltid vara en anhörig på plats i nybörjargrupperna, vi förklarade att det här är ingen fritidsgård där man lämnar sina barn och sen kör iväg, det är en farlig sport och det är av största vikt att föräldrar är närvarande. Kom barnet dit utan ordentliga kläder skickades de hem igen. En nybörjare blir inte varm när h*n rider om det är minusgrader ute, och behöver således en vinterjacka! Vilket vissa föräldrar inte kunde förstå...

Jag tycker det är viktigt att man lär sig häst, inte att rida. man ser hur många som ridit på ridskola och sedan skaffar egen häst och inte kan något alls! För hästarna bästa ska man lära sig hur man tar hand om en häst, hur man känner igenom en häst osv osv...

Som pedagog är det jättevitkigt att se till varje individ. Vissa kan man pressa lite, och de tycker det är kul att utvecklas och få feedback, men för varje negativ sak man säger måste man komma ihåg att berömma lika mycket när man väl gör rätt! Vissa elever är räddare och behöver mer tid på sig, men ibland behöver de lite övertalning, man får boosta deras självförtroende så att de själva vågar tillslut, då får de en sund inställning till ridning.

Efter varje lektion hade jag en liten summering på någon minut med varje elev om ridpasset, vad som var bra och vad som var dåligt och vad eleven skulle tänka på till nästa gång. Detta gjorde jag i alla grupper, från knattar på 5 bast till "gubb-gruppen" där det bara var män i medelåldern som red. Det här tror jag är viktigt, för då ser eleven att man ser till alla, och att just den är lika viktigt som alla andra i gruppen. Duktiga elever kan lätt komma i skymundan för att man inte är lika "på" som på de som behöver mer hjälp, och de som behöver mer hjälp förstår att de inte bara gör dåliga saker utan även bra.


Jag gillar inte barn, jag vill inte jobba med barn, och därför jobbarjag inte längre som ridlärare. Men när jag gjorde det fick jag se förbi de aspekterna och faktiskt göra det så bra jag kunde för barnen. Jag kanske inte är världens bästa pedagog heller, så jag påstår inte att man ska göra som jag, men jag tycker att ska man jobba som ridlärare måste man vilja jobba med barn, och vilja utveckla dem inom sporten. Och man måste tänka långsiktigt med hur man lägger upp utbildningen, för barnens, och deras blivande hästars skull!

Kommentarer:

1 Camilla:

din inställning är helt rätt! det är verkligen så det borde vara på varje ridskola!

Kommentera här: