Vem är Greven?

Kommentarer
Postat av: Okänd

jätte fina bilder=) är greven någon ny häst du har köpt?


Greven är min vän Maries häst. Här är en kortversion av hans historia:



Novaduke xx - aka "Greven"
född 2001
e: Spectacular Tide u: Novascotia
eu: Verd-Antique



Greven är uppfödd på Sto Nova AB i Västerås. Han tränades som unghäst i Danmark och vann totalt drygt 97 000 under sin karriär som löphäst och 2004 vann han Danskt Derby Consolation. Han ligger på 7:e plats på Sto Novas egen topplista.

Efter karriären som galopphäst köptes han av en svensk tjej, och där började Marie rida honom.
Vid ett tillfälle blev Greven allvarligt sjuk och Marie spenderade hela natten i stallet, medan Greven fick dropp, och bad till högre makter att han skulle bli bra. Det blev han, som tur va!

Om jag inte missminner mig var det någon gång i höstas Marie ringde mig och frågade om jag ville ha en häst till. Jag hade ingen möjlighet men undrade såklart vad det va för häst. Det va Greven. Efter att Marie ridit honom i 3 år bestämde ägaren för att sälja honom, men ingen hade klarat av honom. Ägaren skulle flytta till köpenhamn och ville inte ta med Greven. Nu hade hon ställt ultimatumet att om inte Marie tog honom skulle han slaktas, men eftersom Marie då var arbetslös/studerande hade hon svårt att ha en häst. Tillslut bestämde Marie att hon inte kunde se sitt livs kärlek gå döden till mötes och köpte honom för 1000:-.

1 maj flyttade Marie och Greven hem till mig och Zamona. Greven är en fantastiskt fin häst, och Marie har gjort ett jättejobb med honom. Han har mycket egen vilja, han har mer än en räv bakom örat, men han har ett hjärta av guld och han är väldigt positiv till allt, så länge det passar honom. På det stora hela är han helt otroligt lik Batman, och jag gillar ju hästar som är lite komplicerade!

Nu är vi ett ultimat gäng. Jag och fröken Zamona, Josefine och Batman och Marie och Greven. Skulle gärna velat ha kvar Annah och Enrico oxå så hade vi varit kompletta, sånär som på bebisen som kommer nästa år. Tänk vilket gäng vi skulle varit!

Kommentarer:

1 elin:

oh shitshitshit jag dör!

Jag och min mamma hade Greven som medryttarhäst/foderhäst sommaren/hösten 2010. Vi blev erbjudna att köpa honom men det var lite för mycket häst för mig dock. Du anar inte hur glad jag blev när jag såg honom här!

Det var verkligen ingen lätt häst, även om vi hade mycket kul under den lilla tid vi fick tillsammans! Sista ridturen slutade med att jag blev avbockad och att Greven sprang de 3kilometrarnahem till gården, livat, tyckte han... :] Det var ett tag sen nu och vi har en ny häst som passar oss båda bra. Men det är först nu jag inser att jag faktist saknar honom lite.

Jag hoppas att ni har en fortsatt bra tid tillsamans med en av världens mest personliga hästar! :'D<3

Kommentera här: